Kort sagt:

+ Mange praktiske løsninger på begrenset plass

+ God kjørekomfort


- Må krysse av for mye på tilbehørslista før brukbar båt

Konsept

Vestlandske Askeladden Commuter 8, tidligere 805 Commuter, er fortsatt Askeladdens eller Henrik J. Askviks Sønners eneste båt i denne klassen, i alle fall til oppfølgeren Commuter 11 kommer på vannet senere i år. Dette er Askeladdens tolkning av finnenes styrehusbåter, med praktiske norske tilpasninger som for eksempel en oppblåsbar fenderlist. Samtidig har den vist seg som en brukbar helårsbåt for krevende fritidsbrukere, for den har mye til felles med yrkesbåter.

Sjøegenskaper: 4

Med sitt planende skrog med V-bunn og hekkaggregat er ikke Askeladden Commuter 8 en vaskeekte allrounder til all slags vær. Men liker du å komme deg fram i mer moderat vær, er Commuter 8 et ypperlig valg. Med en 4,2 l Cummins MerCruiser Diesel på 316 hester og ikke for mye last, får du en grei planingsterskel og den gjør unnamanøvrer uanstrengt uten å slippe, med både singel- og duoprop. Med duoprop og Bravo III-drev er toppfarten godt over 30 knop.

Du kan holde deg planende ved rundt 20 knop selv i halvannen meter høye bølger, noe avhengig av vindstyrke og sjøtype. Men fysikkens lover gjelder også her; dette er en relativt lett båt, så den kan oppleves hard i sjøen ved høy fart. Den vil også legge seg mot lo ved sidevind, men ikke mer enn at det lar seg trimme bort. Båten er for øvrig relativt følsom for flapsbruk, og disse bør brukes aktivt i kombinasjon med drevtrim'en.

Førerplass: 4

Fra førerplass styrbord i Askeladden Commuter 8 har du god sikt med få blindsoner. Instrumenteringen er delvis plassert under taket og på dashbordet - en praktisk inndeling som er lett å like. I stummende mørke er det ingen sjenerende lyskilder, så nattnavigeringen foregår uten irritasjoner. Dette liker vi svært godt.

Negativ helling på frontrutene er også en klassiker i yrkesbåtsammenheng, hvor gevinsten er at vann som kommer fra oven ikke legger seg på ruta. I denne fritidsbåten slipper du i alle fall å kjøre viskeren om det skulle komme noen dråper.

Førerergonomien holder mål. Førerstolen kan reguleres i ryggen og i lengderetningen. Du finner hvile for føttene hvis du vil ha det, samtidig som det godt lar seg gjøre å kjøre stående, og rattvinkelen kan reguleres.

Men plasseringen av gir og regulering kan bli slitsom i lengden; ved aktiv kjøring er det hands-on som gjelder, og da kunne vi ønsket oss dette plassert nærmere føreren.

Uteplass: 5

Om det ikke akkurat er danseplass akter, så kan i alle fall Askeladden Commuter 8 by på et praktisk akterdekk med porten til badeplattformen i senter. Her kan man få to drenerte stuverom ut mot skottene akter på hver side, noe som sterkt anbefales for praktisk oppbevaring av alt fra bøtter til fendere og tauverk.

Nærmest hele akterdekket er samtidig luke til motorrommet, noe som jo betyr at du har du rikelig med inspeksjonslys om dagen. Den store luken ned til motorrommet kan heves og senkes med elektromekanisk "hydraulikk". Det kan jo selvfølgelig diskuteres hvor praktisk dette er ved en total blackout, men de fleste vil nok sette pris på å kunne forta motorinspeksjonen før og etter avgang på lettest mulig måte.

Det er lett å ta seg kjapt rundt på båten, noe som er en klar fordel i et slikt fartøy. Høye fribord med rekker gjør at det føles trygt å ta seg rundt.

Via ett trinn entres fordekket, hvor vi finner et Bruce-anker med vinsj som kan betjenes både inne og ute. Pluss i margen for dørkbelysning - praktisk i den mørke årstiden og hyggelig i sommerhalvåret også.

Inneplass: 5

Det som kanskje fascinerer mest i Askeladden Commuter 8, er de mange smarte løsningene i kabinen. Her kan det rigges til dobbeltkøye, og det er rikelig med plass for to voksne. Et godkjent toalett med dusjmulighet har man også funnet plass til. I styrehuset kan du i beste fall rigge til en seng for to slanke, kortvokste personer; i praksis kan nok bare én person sove godt her.

På dagtid vil den gjennomsiktige takluka gi godt med lys i cockpit. Dette merkes godt når du skal ordne et lite måltid på det integrerte pantryet i babord del av dashbordet. Her finner man en enkel kokemulighet og en vask.

Det er god stuveplass under benkene, og akterbenken kan romme en egen fryser. I skuffene kan man putte inn lett nødvendig proviantering, men ikke noe mer.

Motor: 4

Vi testet Askeladden Commuter 8 med største alternativ, en Cummins MerCruiser Diesel 4,2 ES 320 (316 hk). Er båten normalt lastet, vil den være sportslig nok i kombinasjon med Bravo III-drevet.

I utgangspunktet var den rigget med 2 x 1,7 l Mercruisere, men dette har verftet gått bort fra til fordel for singelinstallasjonen som gjør båten noe lettere akter. Ulempen er at den har blitt mer følsom for last enn tidligere.

Fart og støy: 4

Motorstøyen oppleves lavere enn i prototypen med to motorer. Om bord i Askeladden Commuter 8 er det nå et akseptabelt lydnivå fra motoren ved optimal marsjfart på rundt 25 knop.

Økonomi: 5

Askeladden Commuter 8 har klart seg godt til å være førstereisbåt i den tøffe styrehusklassen, som finnene har dominert i årevis. Askeladden har trolig lært en del av andres prøving og feiling, og solid finish fra kjølsvin til topplanterne vitner om at det er erfarne båtbyggere som står bak.

Grunnutrustningen til Commuter 8 er ikke all verden, så her må det krysses av flittig i ekstrautstyrslista. Vi mener pakkeløsningen "TopLine" er minimum dersom du vil ha en greit rigget båt, og da blir samlet pris rundt 1,2 millioner kroner. Men konkurrenter som Grandezza 28 WA og Targa 27.1 starter jo på rundt halvannen million, og Askeladden kan også skilte med god annenhåndsverdi takket være sitt solide merkenavn.

Askeladden Commuter 8 oppleves som en trygg og solid farkost. Den passer spesielt godt til lange vestlandsfjorder og allsidig innaskjærs bruk ved kysten. To voksne kan godt dra på langtur i denne.

Pris: ca. 1 147 000 m/ ES 320 (316 hk) m. Bravo II-drev, Cummins MerCruiser Diesel 4,2. Askeladden: www.askeladden.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Med Askeladden Commuter 8 har verftet i stor grad lykkes med å viderutvikle mye av det finnene har holdt på med tidligere i sine styrehusbåter. Og med sin solide fender rundt det hele passer denne båten godt til norsk bruk, hvor varierende kaiforhold kan være en dominerende faktor.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!