Konkurransen skjerpes i klassen tett på 50 fot eller opp til 15-metersgrensen; over denne størrelsen må man som kjent ha sertifikatet i orden.

Den nye Elan 48 ble premierevist på den store Boot 2008-utstillingen i Düsseldorf. Båten kan vi definere som en stor sportscruiser med hardtop. Den leveres altså ikke med dekksalong og skyvedør - som eksempelvis den nye 48-foteren til Windy. I motorrommet sitter to Volvo Penta D9-motorer. Man kan velge mellom 2x500 eller 2x575 hk.

Tony Castro har designet den nye båten, og formspråket er både elegant og moderne. Under dekk byr Elan 48 på en rommelig eierkabin midtskips, med stor dobbeltkøye på skrå og separat toalettrom med dusj. En viktig detalj som hever trivselen flere hakk, er bruk av moderne og kraftige farger kombinert med lyst treverk. Og med spennende utforming av vinduene i tillegg, oppleves midtkabin som lys og hyggelig.

Helt forut er det enda en separat kabin med midtstilt dobbeltseng. I styrbord side er det et eget dusjrom, mens toalettrommet er plassert til babord.

Resten av plassen nede kan enten brukes på en tredje lugar i styrbord side med to langsgående køyer, eller en stor, U-formet sittegruppe.

Under dekk er det for øvrig lysere enn det som er vanlig. Lyset slippes inn både via skrogvinduene i sidene og glassfelt i kabintaket.

Instrumentbordet er moderne og lekkert utformet med en stor kartskjerm rett foran skipperen. Fører og passasjerstol med god komfort er plassert om styrbord. I motsatt side er det en L-formet sofa med plass til to-tre personer. Aktenfor denne sofaen finner du en U-formet sittegruppe med stort spisebord. Den bakre seteryggen kan vippes, og man kan da velge mellom sitteplass eller ekstra stor soleng helt akter.

Det meste av dekksarealet er beskyttet av hardtopen og taket er trukket ganske langt akterover. Stor, elektrisk skyveluke er på plass i tillegg til ekstra glassfelt i taket.

Bak førerplassen er det langsgående pantryet plassert. Det har dobbel stålvask, stort kjøleskap og mikrobølgeovn. I styrbord side er det en flott gangsone til den store badeplattformen. Ved hjelp av hydraulikk kan badeplattformen senkes og heves. Har man jolla med, senkes badeplattformen ned. Jolla kjøres inn på plass og så løfter man det hele opp.

Alt i alt fremstår Elan 48 som elegant og rommelig. Designet virker harmonisk, og innovative løsninger gjør dette til en spennende utfordrer i denne klassen. Hva den vil koste i Norge, vet vi for øyeblikket ikke, men vi har all grunn til å anta at den vil ha en konkurransedyktig pris.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!