Ferretti-nytt

Ferretti 630 og 550 vises på Boot 2008

Det er turegenskaper og bokomfort som gjelder om bord i Ferretti 630 og Ferretti 550. Noen hakk over det den gjengse norske båteier er vant med.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Ferretti har to nye turbåter på plass under Boot 2008-utstillingen, som går i Düsseldorf 19.-27. januar 2008. Selv om den alminnelige norske båtbruker synes dette er to giganter, går de inn i et mellomklasse-segment for Ferretti-verftet.

Ferretti 630 er den største modellen, med fasiliteter som ifølge produsenten skal matche enda større og dyrere båter. Man er stolte av båtens slanke linjer, og en luftig, lys cockpit med god utsikt til omgivelsene.

Uteplassen domineres av en stor solplass forut, og en meget rommelig flybrigde, selv i denne størrelsesklassen. I tillegg til førerplass, er det en stor U-sofa med bord, og helt akter et lite pantry med kjøleskap og grillmulighet.

Cockpiten er utstyrt med en stor sittegruppe for inntil 8 personer, og hvis du ønsker mannskap om bord, kan crewlugaren med en eller to senger nås via cockpit - så forstyrres ikke selskapet under dekk. Og også der er det plass så det holder, ifølge Ferretti. Egen salong, egen spiseplass med L-sofa og fire stoler, rommelig bysse som kan lukkes av fra salongen og tre store lugarer. Jo da, har du finansene i orden, kan sjølivet by på uante gleder om bord her.

I maskinrommet finner du to MAN 1100 eller 1224. Med største motoralternativ kommer cruisefarten opp i 30,5 knop, mens toppfarten ligger på 33,5 knop.

Er du på jakt etter noe litt mer hendig, kan Ferretti 550 være noe for deg. En av spesialitetene til denne modellen, ifølge verftet, er de tre dobbeltlugarene med tilhørende, separate toalettrom. Oppe i salongen kan eier og gjester hygge seg omgitt av lyst treverk og fargetoner. Her er det stor U-sofa, spiseplass og en velutstyrt bysse et par trinn ned.

Tilgang til flybridge har du fra akterdekket eller via en innvendig trapp. På topplanet finner du muligheter for solbading, eller du kan slange deg i en U-formet sofa. En wetbar med kjøleskap sørger for forfriskninger underveis.

Også i Ferretti 550 er det plass til en mannskapslugar, med inngang fra bysseområdet i cockpit.

På motorfronten er det to MAN 900 som gjelder. De sørger for toppfart på 34 knop. Og takket være en velvoksen tank, har du 11 timers gangtid ved 30 knop.

Ferretti 550 kan utstyres med et ARG-system (Anti Rolling Gyro) som Mitsubishi Heavy Industries har utviklet for Ferretti. Systemet skal kunne dempe rulling i bølger med over 50 %.

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også