Unik Windy-hybrid

Unik Windy-hybrid: Noe for seg

Eks-outboardføreren Andreas Ove Ugland hentet skrog hos Windy og ga trebåtbygger Odd Bjørn Jørgensen frie hender. Resultatet er en unik hybrid som imponerer både i bølgene og ved brygga.

Sist oppdatert

Andreas Ove ville egentlig ha en trebåt, men vi har nå så mange bestillinger at jeg kunne ikke love noen ny båt de nærmeste årene. Mitt forslag var å finne et passende plastskrog, så kunne vi heller prøve å få laget en innredning, sier innehaveren av Eikeli Trebåtbyggeri.

Det er skroget fra Windy 32 Grand Tornado som er utgangspunktet for Uglands nye lystyacht, og det er båtbygger Jørgensen og hans medarbeidere som har levert overbygg og innredning.

Den kjente investoren, shippingmannen og tidligere så aktive outboardføreren Andreas Ove Ugland har samarbeidet tett med trebåtbygger Odd Bjørn Jørgensen for å få båten akkurat slik han ønsket den. Og det første hinderet som måtte overvinnes var å få Windy med på laget. Etter å ha bearbeidet sjefene en smule, klarte Ugland og Jørgensen å få fatt i et skrog fra den internasjonalt velrenommerte yachtfabrikken.

- Dette er antakelig en av de få båtene Windy har solgt som halvfabrikata, og selv om ledelsen nok var litt skeptiske i starten av prosjektet, har de underveis vist stor interesse for båten vi har innredet, sier Jørgensen.

Det har gått et par år fra de første skissene ble laget og til daycruiseren ble sjøsatt, og båtbyggeren og hans medarbeidere regner med at de har brukt et par tusen arbeidstimer på dekk og innredning.

Underveis har Ugland jevnlig tittet innom båtbyggerbua på Fevik for å tilkjennegi sine synspunkter på design og materialvalg. Tidlig i prosessen ble det klart at den tidligere så profilerte båtføreren i outboardklassen var på jakt etter noe annet enn en potent racingmaskin. Ønsket gikk mer i retning av en båt som var velegnet til fiske og skjærgårdsturer.

- Høy toppfart ble ikke prioritert, så selv om Grand Tornado som oftest leveres med dobbeltinstallasjon, ble det her kun satt inn én motor. Andreas Ove Ugland hadde derimot et klart ønske om fiskekum på badeplattformen og et passende sete over motorrommet, slik at han kan sitte når han dorger etter makrell.

Stødig til tusen

Det er i Grimstad båten har sin faste bryggeplass, og som stand-in for båtens eier stiller Jørgensen sporty opp som guide. En lett vridning på tenningsnøkkelen, og V-åtteren spiller opp hele bassregisteret. Ut av havnebassenget brummer motoren fornøyd på tomgang, og i åpent farvann løftes baugen elegant opp av vannet uten at jeg merker noen markert planingsterskel.

I svingene ligger båten stødig som et lokomotiv, og på tvers av den lille hekkbølgen vi selv klarer å lage merkes det omtrent ikke slag i skroget. Snaut fem tonn veier den originale Grand Tornado med overbygg i glassfiber, men båtbygger Jørgensen betviler at innredningen i laminert tre er tyngre.

- Jeg tror heller at denne utgaven er noe lettere enn Windys båt. Epoksy og tynne plater i finér veier ikke all verden, sier han.

Etter at det blå skroget var levert hos trebåtbyggeren på Fevik, har man skåret vekk deler av glassfiberen og erstattet øvre del av skroget med en konstruksjon i tre, der dekk, dollbord og hekk danner en strukturell enhet som gir overbygget den nødvendige styrke.

- Den gullfargede delen av skroget er laget av oss, i tillegg til mahognidekket og dørken, som er i teak, forklarer Odd Bjørn Jørgensen.

Bak førerplassen er det satt inn vaskekum og kokeplate med ett bluss, i tillegg til kjøleskap. Badeplattformen er utstyrt med dusjslange. Under dekk er det toalett og en lekkert innredet soveplass med madrasser trukket i lys hud.

- Båten har både vinkjeller og potetkjeller, sier båtbyggeren med et smil, og åpner opp lokkene der to skuffer kan hentes ut og fylles med is. I den gjennomført stilfulle båten er selv tallerkener og glass dekorert med fartøyets navn: Natalita II.

Uglands nye "fiskebåt" har en toppfart på 44 knop!

Natalita II

  • Skrog: Windy 32 Grand Tornado
  • Lengde: 9,72 m
  • Bredde: 2,99 m
  • Motor: V8 Mercruiser 420 hk
  • Skrogkonstruktør: Hans J. Johnsen
  • Dekk og innredning: Odd Bjørn Jørgensen, Eikeli Trebåtbyggeri
  • Eier: Andreas Ove Ugland

Denne saken ble første gang publisert 15/01 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også