Kort sagt:

+ Bra sjøegenskaper

+ Fin innredning i cockpit

+ Ryddig førerplass


- Stuveplass

- Umoderne dashborddesign

- Ukjent merke i Norge

Konsept

At amerikanerne er flinkere med rendyrkede sportsbåter enn med "campingbåter", er Chaparral SSi 235 et godt eksempel på. Linjene er fine, designen er ledig og om bord er det både sitteplasser og dørkplass nok til at minst seks personer uanstrengt kan nyte sommerdagen.

Sjøegenskaper: 5

Skroget er både trimmevillig og velbalansert, og på grunn av et lavt tyngdepunkt er den lettstyrt og forutsigbar. Hvor leken Chaparral SSI 235 virker i sjøen, har nok mye med antallet hester i motorrommet å gjøre, for det krever en del muskler å flytte på denne båten.

Førerplass: 4

Flere amerikanske produsenter har en tendens til å overøse dashbordet med uleselige instrumenter. I Chaparral SSI 235 råder rake motsetningen; dette er en enkel og stilren førerplass som faktisk grenser til det kjedelige, men som fungerer utmerket i bruk. Når også komforten er bra og både ratt og girspak er innen rekkevidde, skal vi ikke klage. Imitert treverk gir et litt billig inntrykk.

Uteplass: 5

Chaparral SSI 235 har en kunstkinnkledd cockpit og en pantryløsning som ikke er ment for langturene. I dette tilfellet er en vask foran copiloten og en innfelt Igloo-boks i styrbord side nok til å dekke de mest basale behov.

Chaparral har en hjørnesofa i cockpit fremfor permanent solseng. Trøsten er at bordplaten kan senkes og skape et levelig solsengkompromiss.

235 har en dør ut til badeplattformen på styrbord side, som forenkler tilgangen vesentlig. Her akter finnes det man trenger, kanskje rent bortsett fra nok stuverom til alt av fendere og tauverk.

Chaparral kompenserer med et stort gassdempet stuverom i cockpitdørken, og et enormt, drenerbart dreggrom i baugen, som oppskriftsmessig har feste for dreggtauet i bunnen.

Inneplass: 3

Under dekk disker Chaparral SSI 235 opp med myke kunstskinnputer og Porta-Potti, og lover overnattingskomfort for to personer, noe vi ikke har grunn til å tvile på. Spesielt rommelig er det ikke, men for et par netter fungerer det.

Motor: 4

Det krever en del kraft å flytte på Chaparral SSI 235, men med Volvos V8'er og 320 bensinhester er det vanskelig å lokke oss tilbake til havna. En V8 er kultivert og går pent, men båten vil nok også klare seg med en mindre ytelsessterk versjon, som femliter'n med 270 hk.

Fart og støy: 4

Chaparral SSI 235 gjør drøyt 44 knop på full fart, en hastighet som de fleste vil være godt fornøyd med i forhold til båttypen. Rundt 3000 o/m finner du den beste marsjfarten, både med tanke på fart og støyutvikling (25 knop og 80 dBA). Går det fortere, blir motorstøyen noe mer påtrengende enn det du forventer, motortype og båtstørrelse tatt i betraktning.

Økonomi: 3

Prisen for Chaparral SSI 235 starter på drøyt 550 000 kroner, mens vår testmodell med stor motor bikker 600 000-grensen. Du har det utstyret som trengs for at dagsturene skal bli behagelige og problemfri. Annenhåndsverdien er noe usikker, siden båtmerket ikke er utbredt i Norge. Kvaliteten både på skrog og egenskaper er bra, men det kan ta tid før dette gir seg utslag i bruktprisen.

Med sine lekre linjer, sitt flotte interiør, sin fine førerplass og sine gode kjøreegenskaper, er Chaparral SSI 235 blant de aller beste i dette feltet. Vi har sett finere motorrom, og stuveplassen akter kunne vært bedre, men rent bortsett fra dette er SSI 235 et smart og spennende alternativ i 24-fotsklassen.

Pris: ca. 610000 m/ 5,7 l GXI V8 Volvo Penta 320 hk. Viken Maritime AS: www.vikenmaritime.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Chaparral SSI 235 fremstår som en velbygd og velkjørende båt som tilbyr både sportslig håndtering og komfortable cruisingegenskaper i samme pakke.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!