Yamaha
Yamaha
Italienske Selva 60 EFI og japanske Yamaha F60 er like bortsett fra lakk og propell. Yamaha bruker egne propeller, mens Selva benytter italienske Solas sine. Begge motorene er laget av Yamaha og de gjorde sitt inntog på markedet i 2005.
Begge er firetaktere og har på lik linje med Mercury en rekkefirer og et slagvolum på 996 kubikkcentimeter. Motorene har overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder og de kommer standard med innsprøytning og automatisk choke, eller Primestart, som Yamaha kaller funksjonen.
Motorene er tilgjengelige med lang stamme og veier 110 kilo. De er klargjorte for nettverksinstrument som arbeider sammen gjennom et nettverk (Local Area Network eller LAN) koblet til motorens dataenhet. Her kan du for eksempel utvide med et multifunksjonsinstrument som viser alt fra turtall til diverse motordata og batterispenning, oljenivå og drivstofforbruk. En annen smart funksjon finner vi i den frontmonterte tilkoblingen, der du kan koble til en vanlig hageslange og spyle motoren uten å kjøre den.
Yamaha F60
Motortype |
4-takt/4 syl./SOHC, 2 ventiler per sylinder |
Drivstoffsystem |
EFI |
El. start |
Ja |
Vekt |
110 kg |
Sylindervolum |
996 cm3 |
Diameter x slaglengde |
65x75 mm |
Effekt på propell, hk (kW) |
60 (45) |
Maks turtallsområde |
5000-6000 |
Tenningssystem |
TCI elektronisk |
Separat oljesmøring |
Nei |
Dynamo |
17 Amp/200 W |
Utveksling, girhus |
1,85:1 |
Powertrim |
Ja |
Pris, cirka |
Kr 79 344 |
Denne saken ble første gang publisert 10/01 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.