Det er det spesielle forbrenningskammeret som er nøkkelen til totakterteknikken deres, hvor drivstoffet når eksosen etter lukking på halve tiden sammenlignet med vanlig innsprøytning.

Oljetanken er smidig bygd inn under dekselet og oljen tilføres via kanaler i blokka til steder der den trengs. E-TEC er hele 75 prosent mer effektiv enn sine kollegaer med forgasser. Videre kan du kjøre 30 timer på en oljetank med standard TCW III-olje. Om man lar et autorisert serviceverksted omprogrammere oljetilførselen og bruker Evinrudes egne E-TEC-olje, kan man klare 60 timer per tank.

E-TEC har ellers innebygd vinterlagringsfunksjon, selvrensende kjølingssystem og håndstart uten spenning. Og første servicen kommer først etter 150 timer, takket være en del overdimensjonerte motorkomponenter.

Evinrude 60 E-TEC

Motortype

2-takt/2 syl.

Drivstoffsystem

Direkteinnsprøytning (E-TEC)

El. start

Ja

Vekt

109 kg

Sylindervolum

863 cm3

Diameter x slaglengde

91x66 mm

Effekt på propell, hk (kW)

60 (45)

Maks turtallsområde

5500-6000

Tenningssystem

Elektronisk

Separat oljesmøring

Ja

Dynamo

75 Amp/1100 W

Utveksling, girhus

2,67:1

Powertrim

Ja

Pris, cirka

Kr 80 794

www.fichemarine.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!