Test av 60-hestere

Test av 60-hestere: Italiensk på topp

Firetakteren Selva 60 Dorado vinner årets 60-hesterstest. Men marginene er små.

Sist oppdatert

Vi har sett nærmere på seks 60-hestere av fem ulike fabrikat: to innsprøytningsmaskiner - Evinrude E-TEC og Selva Grey Shark LPDFI, og fire firetaktere - Mercury F60, Selva 60 Dorado EFI, Suzuki DF60 og Yamaha F60.

Vi kjørte alle motorene på nye Ideal 525 SS, en moderne skjærgårdsjeep med de vitale målene 5,25 og 1,95 meter, og en vekt på 450 kilo uten motor.

Vi har målt fart, forbruk, akselerasjon og lydnivå med to personer om bord.

For at det skulle bli mest mulig rettferdig, har vi kjørt testen over to dager med lignende værforhold. GPS er viktigste verktøy for fartsmålingene, mens forbruk ble målt med egen forbruksmåler og lydnivået ved hjelp av støymåler.

Stoppeklokka var naturligvis i sving under akselerasjonsmålingene.

Servicetekniker fra hver fabrikant passet på at riktig propell var på plass.

Fart

Toppfarten er ganske lik for de fire raskeste 60-hesterne. Suzuki topper med 31,1 knop, tett fulgt av Selvas firetakter med 31 knop. Selvas totakter og Yamaha ligger kun 0,3 knop etter Suzuki, med sine 30,8 knop. Tregest er Mercury og Evinrude med henholdsvis 29,6 og 28 knop.

Når vi drar av gassen til 2000 omdreininger, faller Mercury, Selvas totakter og Evinrude igjennom, mens Suzukis, Yamahas og Selvas firetakter fortsatt orker å holde seg oppe over planingsterskelen - ikke dårlig.

Akselerasjon

Akselerasjonsmomentet kan være en bra indikator på hvor mye en motor orker med propell montert. Vi brukte propeller som egner seg best for to personer om bord. Med hensyn til akselerasjonsmoment får alle motorene godkjent. Kun noen sekunder skiller mellom den kjappeste og den tregeste.

Selva er kjappest: 0 til 20 knop og 0 til 25 knop gjøres unna på henholdsvis 9,2 og 12,3 sekunder. Mercury i andre enden av skalaen bruker 11,7 og 14,6 sekunder. Mellom 20 og 25 knop skiller det svært lite. Evinrude er kjappest med 2,8 sekunder, og Yamaha bruker lengst tid med 3,8 sekunder.

Drivstofforbruk

Vi måler drivstoffbruken med to personer om bord på toppturtall og med seks gitte hastigheter, og ikke på turtallet. På den måten får vi en direkte sammenligning mellom motorene på hver gitte fart, som er 25, 23, 20, 17, 12 og 5 knop.

På det meste skiller det ikke mer en åtte milliliter per nautisk mil. Suzuki er den tørsteste med 0,73 liter per mil, mens Mercury og Yamaha drikker minst, med 0,65 liter.

Drar vi av til 25 knop, er Yamaha mest nøysom, med et forbruk på 0,48 liter per nautisk mil.

Ved 20 og 23 knop er det Selvas firetakter som klarer seg på minst, med 0,46 og 0,48 liter per nautisk mil, og ved 17 knop bruker Mercury minst drivstoff med 0,48 liter. Svært jevnt med andre ord.

Støynivå

Støynivået er i dag er et bedre salgsargument ved utenbordssalg enn det var for noen år siden. Kravene er høyere i dag, og det synes vi er bra. Før bråkte alle totaktere altfor mye; 95-100 dBA på toppturtall var ikke uvanlig for en 60-hesters totakter, og man måtte skrike til hverandre.

Slik er det ikke lenger. Motorprodusentene har lagt ned mye energi, tid og penger i å forbedre lydnivået på sine utenbordsmotorer, og i dag er det få motorer som bråker mer enn høyst 90 dBA med spaken i bånn.

Våre målinger viser imidlertid klare forskjeller motorene imellom med hensyn til støy. På topp turtall bråker Selvas totakter mest med 91 dBA, og Suzuki minst med 84 dBA. Sju dBA er absolutt merkbart, ettersom 10 dBA tilsvarer en fordobling av lydtrykket. Suzuki klarer seg best gjennom støytesten totalt sett; den bråker minst ved tre av sju hastigheter: på topp, ved 23 knop og ved 20 knop.

Yamaha og Selvas firetaktere klarer støytesten med pluss i margen. De to som bråker mest er totakterne Evinrude og Selva; sistnevnte bråker faktisk mest i hele registeret. Skjerpings, Selva!

Kastloss mener

Alle motorene egner seg godt til allroundbruk på skjærgårdsjeep og forskjellene er som vi har sett små. Men skal vi kåre en vinner, må det bli Selva 60 Dorado: Den er kjappere, gjerrigere og stillere enn de fleste andre, og her var den også raskest i akselerasjonen - og billigst også.

Men Evinrude 60 E-TEC - med sitt innebygde system for vinterklargjøring - viste seg å være den mest brukervennlige av dem alle.

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også