Maxum 2400 SC3

Turkameraten

Innredningsmessig er Maxum en vinner. Men hvordan er det med kjøreegenskapene?

Sist oppdatert

Konsept

Maxums nest minste daycruiser 2400 SC3 er en båt som faller i smak fra første stund. Grunnen er enkel: Et velbalansert design og en lys og trivelig innredning som tilbyr bra komfort og god dørkplass båtens størrelse tatt i betraktning.

Sjøegenskaper: 3

På toppfart blir Maxum 2400 SC3 litt urolig og mister grepet i sjøen, mye på grunn av et høyt tyngdepunkt og vindfang i fribordet. Ved cruisingfart oppfører båten seg imidlertid pent og skroget virker kompakt og samarbeidsvillig.

Førerplass: 4

Førerplassen i Maxum 2400 SC3 tilbyr fin komfort og tilstrekkelig instrumentering i ekte amerikansk ånd. Kartplotteren får plass på stativ. Ute i bølgene trives vi best sittende på sitteklaffen, både på grunn av oversikten fremover og den relativt lange avstanden til rattet.

Uteplass: 5

Cockpiten blir stor og åpen fordi Maxum har valgt å droppe solsengen over motorkassen. Kompromissløsningen fungerer imidlertid bra i form av en innleggsplate for solseng i aktersofaen.

Hjørnesofaen og førerstolene i lyst kunstskinn tilbyr fin komfort for minst sju personer. En innleggspute mot styrbord fjernes og gir fin tilgang til døren mot badeplattformen. Helt akter har du alt du trenger: badestige, uttrekkbart dusjhode og et stort stuverom for fendere og tauverk.

Maxum 2400 SC3 kan skilte med et ålreit drinkpantry. Den lille benken med vask og koppholder og en støpt plass for en Igloo kjøleboks, er vel det nærmeste du kommer et tilberedningsted for mat i amerikanske sportsbåter.

Mens norske produsenter som Askeladden og Skibsplast fyller båtene med gasskokere, kjøleskap og faste toalett i denne størrelsesklassen, er amerikanerne mer i dagsturmodus.

Inneplass: 4

Under dekk scorer Maxum 2400 SC3 bra på en kunstskinntrukket, rommelig og lys kabin. Et eget "toaletthjørne" med Porta-Potti stjeler plass, men her er det fortsatt god liggekomfort for to personer. Maxum har dessuten bordfeste i dørken, og en smart søppeldunk under trappen til kabinen.

Motor: 3

Titter vi "under overflaten", strykes noen av stjernene ut av boka. Med en stor V8 i motorrommet blir det trangt og noe rotete her nede, og tilgangen til batteriene er vanskelig. På testbåten var ikke skroggjennomføringene sikret etter CE-kravene. Vår testbåt var utstyrt med største motoralternativ, en 300 hk V8 bensin fra Mercruiser. Standardmotor er en 5,0-liters V8 med 260 hk, som gjør båten drøyt 60 000 kroner billigere og passer bedre til skrogegenskapene. Noe dieselalternativ finnes foreløpig ikke.

Fart og støy: 5

Med Mercruiser 350 MAG er Maxum 2400 SC3 veldig sprek. Toppfart på 45,6 knop går unna, og akselerasjonen er også formidabel. 0-30 knop går på rett under 10 sekunder, og fra 20 til 30 knop tar det bare tre sekunder. Hyggelig marsfart finner du i området rundt 24-30 knop, da er støynivået behagelige 81-82 dBA. Forbruket går heller ikke av skaftet og ligger rundt 1,3-1,5 l/nm. Bruker du gasspaken ivrig, kan det fort gå rundt 2 l/nm.

Økonomi: 4

Det aller mest hyggelige med Maxum 2400 SC3, er prislappen på 539 000 (januar 2008) med 260 hk bensinmotor. Da får du en stor og ganske velutstyrt båt. Når det gjelder driftsutgifter, er man i et grenseland når det gjelder bensin kontra diesel, men vi tror at ved vanlig bruk av båten er drivstoffutgiftene til å leve med. Annenhåndsverdien er vanskelig å bedømme, men vi antar Maxum vil ligge midt i feltet blant de større daycruiserne på markedet.

Maxum 2400 SC3 har en fin innredning, og får plusspoeng for god komfort, smarte løsninger og praktiske stuvemuligheter. Det gjør 2400 til en fin weekendbåt. Sjøegenskapene kunne vært bedre, noe som særlig merkes ved toppfart. En 5,0-liters V8 på 260 hester skulle derfor holde lenge for denne båten.

Pris: ca. 635 000 m/ 350 V8 MPI 300 hk, Bravo 1, Mercruiser. Baymax Båt AS: www.baymax.no

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også