Ferretti er kjent for sine komfortable og svære turbåter. Den nye Ferretti 510 er ikke noe unntak - en båt som verftet har designet for å omdefinere segmentet for flybridgebåter i 50-fots klassen. Fluvio Dodich er sjef for Ferretti Yachts, og når han uttaler at man ønsker å være innovative i den "lavere" delen av Ferretti-serien, skjønner vi at man lever i enn litt annen båtverden enn den norske. Selv om Ferretti 510 er 16 meter lang og 5 meter bred, betegner verftet båten som kompakt.

Eierkabinen i full bredde er en av de egenskapene man er mest stolt av; her er det plass til en sjeselong, et stort utsiktsvindu og materialer som skal gi et lyst og innbydende preg. Ved siden av et rommelig indre, peker man også på den store flybridgen uten targabøyle som et viktig fortrinn. Båten leveres med to MAN-maskiner på 2x730 eller 2x800 hk, noe som skal gi en toppfart på over 30 knop i begge tilfelle.

Nytt flaggskip

Et nytt flaggskip i Ferretti-linjen er ikke noe den gjengse båteier skal kimse av. Ferretti 881 RPH (Raised Pilot House) er en alternativ versjon av 881-modellen, med et ekstra dekksnivå på topp. Styrehuset på toppdekket er designet slik at kapteinen kan komme dit uten å bevege seg gjennom oppholdsområdene. Det er viktig på denne typen båter, der en del eiere gjerne forventer en viss distanse mellom mannskap og gjester?

Det ville kreve en liten bok å gå gjennom alle finessene om bord i 881 RPH, men enten du slapper av i salongen foran den store LCD-TV'en, eller nyter livet i jacuzzien på hekken, kan du være trygg på at ferden foregår i standsmessig fart. To MTU-maskiner på 2111 hk hver, sørger for 26 knops marsjfart og 29 knops toppfart. Slikt blir det jubel rundt juletreet av?

I tillegg til 510 0g 881 RPH, lanserer man også 551 og 592. Sistnevnte er en 18 meters flybridgeyacht der verftet har satt bo- og oppholdsområder i sentrum. Igjen er luft og lys sentrale tema i designet av båten.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!