Frauscher har bygd lystbåter i 80 år, og har i den senere tid spesialisert seg på særegne åpne båter på rundt 20 fot. I tillegg har det østerrikske verftet, som ligger idyllisk plassert ved Traunsee i vakre Gmunden, lekt seg med elektrisk drift på noen av sine båter; regler for utslipp og støy er nemlig svært strenge på en del europeiske innlandssjøer.

På Düsseldorf-messen i slutten av januar vil Frauscher - i samarbeid med den kjente motorprodusenten Steyr - vise fram en hybridløsning for båter: Hybrid Propulsion System. Dette skal være første gang et hybridsystem blir brukt om bord i en fritidsbåt.

Frauscher er foreløpig litt tilbakeholdne med den tekniske informasjonen, men systemet skal virke slik at båten kan gå opptil fem knop med elektromotor, og skal derfor egne seg bra til rolig hyggekjøring i trange farvann. Når du trenger mer kraft, startes dieselmotoren på vanlig måte.

På samme måte som i hybridbiler, hjelper elektromotoren dieselmaskinen i akselerasjonsfasen. Det skal ifølge Frauscher gi lavere forbruk og bedre akselerasjon. I tillegg skal elektromotoren eliminere behovet for en egen generator til annet strømforbruk om bord.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!