Kort sagt:

+ Miljøvennlig design og materialer

+ Hyggelig forbruk og fart

+ Praktisk og moderne innredning


- Sitteløsning på flybrigde

- Enkelte praktiske detaljer

Konsept

På avstand ser ikke Skilsø 36 FB ut som noe annet enn en ganske så standard flybridgebåt i 30-fotsklassen. Men det skjuler seg noe nytenkende bak disse linjene: Skilsø Båtbyggeri AS på Tromøya i Arendal har gått grundig til verks. Skroget er tegnet av Jan Tore Olsen, mens den velrenommerte Espen Thorup står bak linjer og interiør i samarbeid med Skilsø. Pluggen til 36 FB er frest hos slovenske Seaways og danske ELBO, som også har assistert storheter som Askeladden og Windy med båtutvikling.

Skilsø 36 FB er dessuten den første vakuumstøpte fritidsbåten i denne størrelsen i Norge, en teknikk som reduserer både vekt og miljøutslipp. Skroget har sandwichkonstruksjon fra chinen og opp, og glassfiberen er såkalt vinkellagt, noe som ytterligere forsterker konstruksjonen.

Sjøegenskaper 5

Båten er velbalansert og virker lett og ledig i sjøen. Den mister heller ikke pusten i svingene, og har et utmerket grep. Med litt trimming kan man holde marsjfarten på rundt 30 knop selv i krapp sjø, og toppfarten på drøye 37 knop tar skroget uten sutring. Det var ikke mye sjø under vår prøvekjøring, men det lille som var, hadde ikke Skilsø 36 FB problemer med å takle.

Førerplass: 4

Førerposisjonen er en smule futuristisk og spennende. Riktignok har vi sittet bedre i en førerbenk - i testbåten var den plassert noe nært rattet - men ellers får førerposisjonen mer enn godkjent: Dashbordet er ryddig og oversiktlig, plotteren er velplassert rett over rattet, og plassen for to på benken er god. Vi lar oss også imponere over det fine kartskapet over førerens hode. Med kontrollboksen litt nærmere føreren og et litt lavere dashbord for bedre utsikt fremover, kommer den berømte prikken over i-en på plass.

Uteplass: 3

Omtrent det eneste ved den utvendige designet i Skilsø 36 FB som gir eksklusive yachtassosiasjoner, er akterdekket, som forlenges av den integrerte badeplattformen. De er atskilt av tre tidsriktige, syrefaste bøyleporter. De to ytterste bøylene kan åpnes og gir dermed fin passasje ut. Akterdekket er dessuten tilstrekkelig stort for både bord og en aktersofa, men vi savner store og enkelt tilgjengelige stuverom akter til fendere og tauverk.

Flybridgen sanker ikke uhemmet applaus, mest på grunn av den kombinerte sittebenk/solsengløsningen akter, som ikke er et velfungerende kompromiss. Like fullt sitter tre personer komfortabelt i fartsretningen, og med få justeringer på dashbordet er også førerposisjonen her flott.

Inneplass: 5

Med innfelte, kvadratformede spotlights i taket, kantede former i pantry og på dashbordet, lys bjørk i skap, dører og lister, samt en tidsriktig gråfarge i puter, gardiner og korianderplater, er dette en moderne innredet båt. Tremoduler og skott er dessuten limt inn i båten, noe som betyr skruefri finish og god utnyttelse av plassen.

Fem voksne personer får tilstrekkelig med sitteplass i den komfortable salongsofaen, og utsikten til sjøen er fin. Pantryet er ryddig og velformet, og har detaljer du ikke finner over alt - blant annet todelt kildesortering i skapet under vasken, samt et uttak for sentralstøvsuger mot førerbenken.

Med kapteinslugar mot baugen, en midtkabin med tversgående dobbeltkøye på babord side og en enkel, langsgående stikkøye bak et forheng på styrbord side er plassen godt utnyttet under dekk. Mest spennende er løsningen med separat toalett- og dusjrom - en innredning som fungerer utmerket.

Motor: 4

Vekt og vektbesparing er mer vesentlig innen båtbygging enn noen gang. En lett båt tillater mindre motorisering, og bruker dermed mindre drivstoff, noe som betyr lavere utgifter for båteieren, og bredere smil blant de mer miljøbevisste. De to D6-310 i vår testbåt grenser til "overkill", og Skilsø 36 FB kan også leveres med rimeligere motorisering; for eksempel to D4-260, eller en enkel D6-370. Det gir i følge produsenten toppfart på 30 og 34 knop.

Fart og støy: 6

At en lettere båt også betyr kraftigere akselerasjon, får vi en hurtigleksjon i utenfor Arendal. Med en tørrvekt på 6500 kg er dette en lettvekter i ordets rette forstand, og resultatet lar heller ikke vente på seg da vi smeller de elektroniske girspakene i dashbordet: Aldri har vi opplevd mer krutt i to D6-310-motorer. Skilsø 36 FB er oppe i 20 knop før det har gått seks sekunder, og oppe på flybridgen er det bare å holde seg fast.

Toppfarten måles til 37 og når støyen i salongen i tillegg er lav, fremstår Skilsø både som en harmonisk turkamerat.

Økonomi: 5

Skilsø 36 FB er ingen rimelig båt, og koster fra ca. 2,8 millioner (desember 2007) med en Volvo Penta D6-370. Det er positivt at Skilsø har gitt båten et så tydelig miljøpreg, og at den lette vekten sørger for mindre behov for motorkraft. Det betyr lavere forbruk og utslipp. Sammen med en fornuftig og moderne innredning, tror vi det holder 2. håndsverdien høy i årene som kommer.

Skilsø 36 FB er den største norske turbåtnyheten på lenge. Båten er spekket med brukervennlige løsninger, og plassen om bord er godt utnyttet. Sjøegenskapene er gode, og strengt tatt trenger du ikke mer enn 2 x D4-260 for å få liv i denne båten. Du får mye båt for tre millioner kroner på markedet i dag, men dersom Skilsø gjør de siste justeringene, er den en vinner i klassen.

Pris: ca. 3195000 m/ D6-310 x 2Volvo Penta. Skilsø Båtbyggeri A/S: www.skilso.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Skilsø 36 FB er en nyskapende båt på mange viktige områder. Noen små detaljjusteringer er alt som skal til før du har en nær perfekt turbåt.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!