Capelli 570 Tempest

Sommerlig kjøreopplevelse

Klar for en sommerlig kjøreopplevelse? Capelli 570 Tempest har Middelhav i blodet.

Sist oppdatert

Konsept

Når mange norske båtprodusenter flytter utenlands for rimeligere produksjonsbetingelser, gjør flere Italienerne akkurat det samme. Capelli har flyttet sin RIB-produksjon til Tunisia, noe som gir klare økonomiske fordeler, men også byggemessige utfordringer, skal vi tro talsmenn for selskapet. Etter hva vi kan forstå holder båtene uansett like god standard som de masseproduserte konkurrentene i klassen.

Sjøegenskaper: 4

Capelli 570 Tempest er en moderat kjørebåt. Den er relativt trimmevillig, går nokså tørt i vannet og virker kontant med Suzuki 90 hk. Vi savner en non-feedback styreklokke, som hindrer drag i rattet ved lave hastigheter.

Capelli kaviterer imidlertid noe i svingene, men virker kompakt i møtet med den hekksjøen vi klarer å oppdrive. En toppfart på 34,7 knop er godkjent, men uten at vi får den helt store fartsopplevelsen.

Førerplass: 3

Konsollen i Capelli 570 Tempest er fint formet og sitteposisjonen for føreren er behagelig. Den noe fremoverlente girspaken ødelegger den fine ergonomiske følelsen, men når man kommer seg på beina, forstår man hvorfor den er plassert slik. Å stå i en seks meters RIB kan likevel bli slitsomt i lengden, i hvert fall om sjøen er tøffere enn på testdagen. Instrumenteringen på dashbordet er uansett oversiktelig, og vi gir plusspoeng for låsbart hanskerom i siden av konsollen.

Plass: 3

Capelli 570 Tempest er en båt myntet for den badeglade skaren. Med brede pontonger, stor forlengbar solseng i baugen, feste for bord og en liten hendig badestige akter er det duket både for soling og vannsport.

Den sentralt plasserte styrekonsollen har en enkel benk kun for føreren - i ren italiensk tradisjon. Passasjerene må samle seg på akterbenken, hvor de sitter tålelig godt og beskyttet, selv om benkeputen kunne vært noen millimeter tjukkere. Ryggstøtten smalner mot sidene, et designmessig stunt som gjør sitteposisjonen mer ubehagelig for de langryggede.

Stuveplass: 3

I Capelli er det godt om stuverom, men prioriteringen kunne vært bedre: RIB'en har et lite og et stort stuverom under solsengputa foran, den minste i knappeste laget for dregg og tauverk; den største så stor at småting lett kan forsvinne akterover under dørken.

Motor: 4

Capelli 570 Tempest importeres av Erling Sande, og leveres med Suzuki-motorer. Anbefalt motorstørrelse ligger på 90 hk, samme motor som på testbåten, men du kan sette inntil 135 hk på båten. Suzuki 90 er en toliters firer som er kjent for relativt harmonisk gange. Den støyer mer enn vi hadde regnet med om bord i Capelli 570 Tempest, noe som er spesielt merkbart på toppfart. Ellers virker motoriseringen tilstrekkelig.

Fart og støy: 4

Capelli 570 Tempest gjør respektable 34,7 knop med 90 hk Suzuki. Båten har et marsjfartområde mellom 18 og 23 knop, der motorstøyen er relativt lite fremtredende (77-78 dBA). Vil du kjøre fortere, blir det mer bråk. Mellom 30 og 35 knop er lydnivået ganske merkbart.

Vi kjørte ikke forbruksmåling på denne båten, men tidligere målinger av samme motor viser at du kan regne med et snittforbruk ved blandet kjøring på ca. 15 l/time og et økonomisk fartsområde på 20-25 knop med et forbruk på ca. 0,6-0,7 l/Nm

Økonomi: 4

Capelli 570 Tempest er et greit kjøp sett under ett, når man tenker kvalitet og pris. Med 90 hk motor og variert bruk, holder drivstofforbruket seg innen rimelige grenser. En stikkprøve på bruktmarkedet viser at Capelli-båtene holder seg bra i verdi.

Capelli har tidligere gjort det bra i Vi Menn Båt sine tester, og heller ikke denne gangen faller produktet igjennom. Like fullt er det liten tvil om at italienerne har mer å vise til i sine litt større båter. Kjøreegenskaper er det mest positive ved Capelli 570 Tempest, som i bunn og grunn er en rendyrket badebåt.

Pris: 247900 m/ DF 90 Suzuki. Erling Sande A/S: www.erling-sande.no

Denne saken ble første gang publisert 17/12 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også