Bayliner 652

Rendyrket

Bayliner har valgt å rendyrke den tradisjonelle daycruiseren.

Sist oppdatert

Konsept

Det er nesten noe nordisk over Bayliner 652. Den er renskåret tradisjonell, fra badeplattform til baugspryd, og budskapet er klart: Her driver vi ikke med nytenkning. Men de har da skeiet ut lite grann med blåfarget fribord og noen skrikende linjer på skrogsiden.

Sjøegenskaper: 5

Bayliner 625 er sprek og kvikk. Du kommer kjapt i plan, og båten sitter sportslig og godt i vannet med sin 19-graders V-bunnvinkel. God balanse, lite sprut og banking noteres også på plusslista.

Førerplass: 5

Bak rattet i Bayliner 652 sitter du komfortabelt i kunstskinnkledde bøttestoler. Tradisjonen tro er det verken kartbord eller plotterplass å finne, men vi fant iallfall et 12-volts uttak og en koppholder. Instrumentene for øvrig er greie å holde styr på, og sikten er god selv med tonede ruter. Vi kan også glede oss over lite reflekser, noe vi kan takke dashbordet for, som ikke er drivende hvitt, men grått. Den todelte vindskjermen er trukket langt nok opp til at du sitter både tørt og vindstille.

Uteplass: 4

Det skal faktisk være plass til hele 10 personer på disse 6,22 meterne, men det har sin pris. Solsengen akter har måttet gi fra seg noe plass til akterbenken, men til gjengjeld sitter man svært rommelig der. Den todelte badeplattformen har både lagringsplass for kalde drikker, håndtak og badestige. I cockpiten er vask og ferskvann lagt til passasjerplass - en trang, men grei løsning.

Inneplass: 3

Cuddyen er i trangeste laget, og i tillegg er det alt satt inn en Porta-Potti der. Her aner vi mulighet for en middagslur når solen blir for sterk, men noen særlig behagelig soveopplevelse for to er mindre sannsynlig.

Motor: 3

Med 4,3 liter MerCruiser er Bayliner 652 en relativt kvikk båt som kaster deg opp i 30 knop på vel 10 sekunder. Motoren i seg selv er en velprøvd gammel traver.

Fart og støy: 5

Med et behagelig lavt støynivå opp til 3000 omdreininger er det lett å finne seg til rette om bord i marsjfart. Presser du opp mot toppfarten på 44 knop, blir det nokså bråkete.

Økonomi: 4

At motoren er veltilpasset kan vi se ut fra det økonomiske fartsområdet, som spenner fra vel 20 til 30 knop, med et forbruk på 1-1,2 liter per nautisk mil. Men har du planer om lengre turer, styrer du unna bensinvarianten. Bayliner-merket er ellers godt kjent her til lands, så annenhåndsverdien bør være grei.

Bayliner er en ren dagsturbåt for to med gode kjøreegenskaper.

Pris: 424298 m/ 4,3 MPI MerCruiser. BayMax Båt: www.baymax.no

Denne saken ble første gang publisert 07/12 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også