Kort sagt:

+ Lekker

+ Planer lett


- Dårlig drevløsning

- Plasskrevende vask

- Snau overnattingsplass

Konsept

Monterey 214 er i utgangspunktet lett å like med sitt gjennomførte fargevalg og sin solide finish. Samtidig får du denne med dieselmotor, noe som fortsatt begrenser sportsligheten men gir masse tilbake i form av langturkvaliteter.

Sjøegenskaper: 3

Den har lave fribord, ditto tyngdepunkt og 20-graders V-bunn. Når det går rett fram, er dette derfor en behagelig cruiser som planer lett og krever lite trim. Den kjører også godt bortsett fra én stor feil: Så snart du rører den høydejusterbare styringen, kaviterer båten. Derfor tror vi den hadde hatt godt av en duoprop (den kommer utstyrt med vanlig propell på et SX-drev).

Førerplass: 4

På førerplassen er det lett å finne seg til rette. Her er det oversiktlig, og du sitter greit i de vridbare kunstskinnkledde bøttestolene. Dessuten liker vi at det er lett å lage en sosial sittegruppe. I alt vil nok fem personer kunne finne seg godt til rette i cockpiten. Men manglende plotterplass og plasseringen av kompasset trekker ned, og det samme gjør den fargede vindskjermen og list i siktlinjen under kjøring.

Plass: 4

Putene på styrbord side i solsengen kan tas vekk for å få passasje ned i cockpiten. Kommer regnet, får du gleden av å lappe sammen en svært høy kalesje som egner seg best i havna. Når du først er kommet under tak, har du begrenset med armslag. Og verftet har dessuten valgt å sette inn liten vask-løsning som tar mye plass; dette har vi sett løst mer elegant. Resultatet er uansett at du sitter igjen med lite overnattingsplass.

Stuveplass: 4

Midtskips på dørken finner vi en fornuftig stuveplass som tross alt vitner om et visst praktisk fokus. I baugen er det oppbevaring under benkene, men knapt med liggeplass på grunn av en slags pantryløsning i babord.

Aktersofaen er skikkelig polstret og dermed god å bruke både under fart og når dreggen har tatt tak.

Videre akterover på det begrensede dørkområdet i cockpit, finner vi en stor solseng som forteller at dette er båten for soldagene. Med ekstra solsengputer kan deler av cockpiten også gjøres om til solseng. Dermed blir dette en virkelig solbadebåt, som produsenten selv sier.

Motor: 5

Med Volvo Pentas D3 190 får du ikke sjokk når throttelen bunnes i dashbordet, men etter vel 12 sekunder kan du likevel cruise behagelig av gårde med 30 knop på loggen. Toppfarten er vel 37 knop.

Fart og støy: 4

I det økonomiske fartsområdets øvre del mener vi det støyer i meste laget, med 82 dBA notert ved 3500 omdreininger på 28 knop. Drar du av 500, får du en god marsjfart på rundt 26 knop og et hyggeligere støybilde.

Økonomi: 5

Dieselforbruket ligger hyggelig rundt 0,8 liter per nautisk mil mellom 20 og 32 knop, som er det mest økonomiske fartsområdet. Men en 200-liters tank har du da god rekkevidde. Den generelle finishen virker ellers overbevisende nok til å sikre bruktverdien.

Monterey 214 er pen å se på og en relativt komfortabel solbadebåt, men får minuspoeng på grunn av drevløsningen.

Pris: 379000 m/ D3-190 Volvo Penta. SanMarin as: www.sanmarin.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Monterey 214 er en pen solbadebåt og en behagelig cruiser - hvis du bare skal rett fram.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!