Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl

Den ser ut som en fiskebåt, men Wiking 900 er turbåt så god som noen.

Sist oppdatert

Konsept

Om du drar kjensel på denne styrehusfarkosten, vil ikke dét være så overraskende. Båten er nemlig støpt på formene til tidligere Viksund 850 Kombi.

Med sitt store akterdekk, høye overbygg og negativt vinklede frontrute vil nok de fleste få assosiasjoner til reketråling snarere enn reker og hvitvin. Men rent bortsett fra styreposisjon ute og sluregir, er ikke Wiking 900 Kombi mer tilpasset fiske enn andre turbåter.

Sjøegenskaper: 4

Under testkjøringen får vi ikke den helt store sjøen, men nok til at vi kan fastslå følgende: Wiking 900 Kombi har et solid og kompakt skrog som er like godt rustet for en tur i Lofoten som i Oslofjorden.

Wiking tilbyr nok ingen kjøreglede i sportslig forstand, men for økonomisk "traving" på langturen er den mer enn godkjent.

Trimflapsene er viktig utstyr i Wiking 900. Med disse innen rekkevidde skulle turen gå problemfritt, uansett forhold.

Førerplass: 4

Førerplassen i Wiking 900 Kombi er enkel, men komfortabel nok. Dashbordet er ryddig og ujålete, og den liggende plotteren kan heves for bedre oversikt. Vi savner imidlertid et rom for småting ved førerposisjonen, og dashbordet på babord side kunne vært bedre tilrettelagt som kartbord.

Over hodet på føreren finnes en liten takluke som gir utsyn til himmelvelvingen, men skal man kunne stå og kjøre med hodet over kanten må man være minst 1,93 meter.

Uteplass: 5

Wiking 900 Kombi har en relativt bred gangvei på styrbord side, som leder deg langs styrehuset både til fordekket og til det store akterdekket. Litt knotete blir det å legge til med babord side inn, men fordelene overveier ulempene.

Akter mot styrbord står et innholdsrikt pantry med parafindrevne kokeplater, vask, skuffer og skap. Og arbeidsplassen er fin når man legger inn klaffen på spisebordet.

Enkelte forandringer er gjort på rekker og kanter, og noen nye koppholdere er kommet til, men ellers er båten rimelig identisk med sin forgjenger.

Inneplass: 4

Den noe klumpete "skøyta" har et volum per fot som ikke er til å spøke med. Den mahogny-innredede salongen har en takhøyde på nærmere to meter, store vindusruter som gir fint utsyn, samt en svært bekvem sofa på babord side, med spiseplass til fem voksne rundt et solid bord.

Under dekk i Wiking 900 er det ryddig og klassisk pent i mahognyfinér og kunstskinnpolstrede vegger. En åpen midtkabin med en tversgående dobbeltkøye gir fin soveplass, og det relativt romslige baderommet på styrbord side tilbyr turkomfort.

Kapteinslugaren i testmodellen var imidlertid noe spesielt innredet, med en køyesengløsning på babord side og skap-plass på styrbord. Dette gir fin dørkplass i lugaren, men de smale køyene vil nok begrense nattesøvnen for middels og kraftig bygde menn.

Verftet i Dypvika kan imidlertid spesialtilpasse løsningen etter kundens ønsker, noe vi tror de må dersom dette skal bli en langturbåt med overnattingskapasitet for fire voksne personer.

Motor: 5

Med den nye sekssylindrede Yanmardieselen på 212 hk, og rak aksel som fremdriftsystem, blir Wiking 900 Kombi som et frakttog å regne i sjøen.

Fart og støy: 4

Med 212 dieselhester er det godt med skyv i Wiking 900 Kombi. Nåla stopper ikke før 23 knop, som er en respektabel fart for en tung halvplaner.

Ved toppfart falt imidlertid båten litt ned mot siden, et tegn vi kjenner igjen fra andre halvplanere med vindfang og relativt høyt tyngdepunkt, når disse når sitt fartspotensial. Om dette er årsaken, eller om det skyldes ulik vektfordeling i tankene, er usikkert.

Støynivået i salongen prisverdig lavt, noe som er særlig viktig på lengre utflukter.

Økonomi: 5

Greit kjøp for dem med behov for en ferieklar halvplaner.

Wiking 900 Kombi er en fin og trivelig helårsbåt som godt utstyrt skulle passe den aktive båtbruker. Vi ville nok ønsket oss en annen køyeløsning i kapteinslugaren, men utover dette har 900 en praktisk og brukervennlig innredning. Om du kan leve med den klumpete designen og en cruisingfart på under 20 knop, kan Wiking være et godt alternativ.

Denne saken ble første gang publisert 21/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også