Kort sagt:

+ Moderne interiør

+ God i sjøen


- Behov for kalsjeløsning

- Tonde ruter i cocpit

Om båten

I likhet med de to andre modellene i den franske båtgiganten Bénéteaus Monte Carlo-serie - Monte Carlo 27 og 37 - kommer nye 32 Open enten med hardtop eller som åpen båt. Den kan fint huse et par personer over flere dager, og egner seg dermed godt til weekendturer eller litt lengre ferieturer i sesongen.

Sjøegenskaper: 4

Denne 32-foteren kan by på ganske så trygge kjøreopplevelser med sitt klassiske V-bunnskrog, drev og storbåtfølelse. Vi fikk i alle fall testet båtens grenser i skikkelig sjø nær land med god vestlig fra Atlanteren. Dermed fikk vi bryne oss på kraftige brytninger og rotete forhold.

Da vi legger den opp mot vinden og mater 2 x 270 hk bensin under akterdekket, får vi raskere respons enn forventet - med påfølgende magaplask i neste bølgedal. Dette avslører imidlertid fort et svært kompakt og stille skrog, fritt for ulyder, selv om stereoen ble et lokk fattigere. Skrogets noe spesielle utforming gir også en liten planingsterskel og lite behov for trimming av drev.

Den videre ferden gjennom bølgene gjøres unna med eleganse og stil, høyt til værs. Vi sitter nemlig ganske høyt opp, og har dermed god sikt og ditto kontroll. Videre gir Bénéteaus luftsmøringssystem, Air Step, en opplevelse av mer behagelig gange. Egentlig bare en liten nyanse i kjøreopplevelsen, men patentet kommer mer og mer fram etter hvert som du kommer deg skikkelig i plan, og det merkes også i form av en hyggelig bunkersregning. Både medsjøs og med bølger fra siden oppfører den seg dessuten kontrollert, og manøvreringen blir ikke stressende så sant pådraget er fornuftig regulert.

Førerplass: 4

Fra førerplass har du god nok oversikt over instrumenteringen, og ergonomien får godkjent både for stående og sittende kjøring. Pene italienske linjer dominerer layouten, og kompassenes siktlinje treffer føreren, helt etter boka. Liten minus for hvitt dashbord som raskt kvitterer med reflekser i solen.

Men det forundrer oss at vindusviskere ikke er standard, selv om båten går relativt tørt under normale forhold. Og vi liker heller ikke plasseringen av hendlene i hoftehøyde; når båten beveger på seg, får vi liten presisjon på motorkraften. Enkelt å gjøre noe med - som å montere Volvos EVC-system - og ekstremt viktig at det fungerer.

Sitteplass for to muliggjør sosialt samvær med kapteinen. Fint å se at setehøyden faktisk kan reguleres, slik at langbeinte også kan ha det komfortabelt. Videre er det alltid noe å holde seg fast i for både copilot og sjefsjåfør.

Uteplass: 4

Med mulighet for stor solseng på fordekket, er det ikke vanskelig å skjønne hovedhensikten med denne båten. Men med knappe 10 meter, blir det ikke uventet noe trangt om saligheten på dekk. Du kommer deg likevel trygt rundt omkring på båten via rommelige dollbord og solide rekker.

Fordekket entres best fra babord med egne trinn. Badeplattformen som nås fra port i styrbord har ellers innfellbar stige, men denne kan vanskelig nås fra sjøen. Videre finner vi seks solide kryssholt. Det er også verdt å nevne at en smart dedikert lomme for redningsflåten finnes akter. En godt dimensjonert og velplassert targabøyle gir godt feste for radaren, samtidig som du ikke blir grillet i bakhodet når denne skal gjøre jobben sin.

Inneplass: 5

Det er lett å trives om bord i Bénéteau Monte Carlo 32 Open. Du kan mene hva du vil om italiensk design og fransk båtbygging, men å komme om bord i en moderne båt som oser byggetradisjon og fremstår som gjennomtenkt fra a til å, har en umiddelbar beroligende effekt.

Den rommelige U-formede aktersofaen rommer lett et lite selskap på seks, samtidig som du også føler deg trygg her under fart. Prisen er begrenset dørkplass og mindre bevegelsesmuligheter i cockpit, så dans på akterdekket er lite aktuelt.

Via en skyvedør entres hovedkabinen forut. I lyse Alpi-finér-omgivelser med både indirekte og direkte belysning i form av downlights, finner vi en smart U-sofa/skråstilt dobbeltkøye i forpiggen som er stor nok til to voksne, samt en separat stikkøye hvor det visstnok skal være plass til to. Om bord i 32-foteren har det også blitt plass til toalett i babord med dusj som kan brukes av en velvoksen trengende.

Sikten ut besørges av i alt seks klassiske koøyer. Byssa duger absolutt til enkle kokkerier, men det er nok ikke her du tilbereder julemiddagen din.

Førerplass: 4

Fra førerplass har du god nok oversikt over instrumenteringen, og ergonomien får godkjent både for stående og sittende kjøring. Pene italienske linjer dominerer layouten, og kompassenes siktlinje treffer føreren, helt etter boka. Liten minus for hvitt dashbord som raskt kvitterer med reflekser i solen.

Men det forundrer oss at vindusviskere ikke er standard, selv om båten går relativt tørt under normale forhold. Og vi liker heller ikke plasseringen av hendlene i hoftehøyde; når båten beveger på seg, får vi liten presisjon på motorkraften. Enkelt å gjøre noe med - som å montere Volvos EVC-system - og ekstremt viktig at det fungerer.

Sitteplass for to muliggjør sosialt samvær med kapteinen. Fint å se at setehøyden faktisk kan reguleres, slik at langbeinte også kan ha det komfortabelt. Videre er det alltid noe å holde seg fast i for både copilot og sjefsjåfør.

Motor: 3

Monte Carlo 32 Open fremstår som en smule schizofren i forhold til motoralternativene; du har valget mellom to bensinslukere på 270 hester og 2 x D3 190 dieselhester. Det siste alternativet vil nok falle mest i smak her hjemme.

Fart og støy: 4

Lavt forbruk kombinert med steppingen med luftsmøring under skal ifølge verftet gjøre dieselversjonen attraktivt. Du får naturlig nok ikke de samme fartsressursene som med det største motoralternativet, men rekkevidden blir en helt annen. Vår testbåt var imidlertid utstyrt med 2 x 270 hester. Det kler båten helt greit, og du får en toppfart på 40 knop. Med dieselmotorene blir toppfarten 5 knop lavere. Mye sjø gjorde at vi ikke fikk målt båten i alle fartsområder, men på tomgang er støyen 63 dBA.

Økonomi: 5

Både norske Cranchi, Nordic Oceancraft, italienske Sessa og tyske Bavaria har aktuelle konkurrenter til Bénétau Monte Carlo 32 Open. Ser vi kun på pris, er nok Bavaria nærmest. Er du veldig opptatt av annenhåndsverdi, bør du nok velge dieselvarianten av Monte Carlo 32 Open.

Bénéteaus nyeste sportscruiser, Monte Carlo 32 Open, lever opp til våre gode forventninger med hensyn til cruiser-egenskaper. Den fremstår som en voksen daycruiser med sportslige egenskaper. Med denne båten viser det franske verftet - som er mest kjent for sine seilbåter - at de mener alvor med sin motorbåtsatsing.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Bénéteau Monte Carlo 32 Open oppleves som en gjennomført sportscruiser med solide kvaliteter både hva gjelder komfort og sjøegenskaper.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!