Kort sagt:

+ Høyt fartspotensial

+ Gode sjøegenskaper

+ Bra tekniske løsninger


- Få sitteplasser

Konsept

Langs vår værharde og langstrakte kyst finner stadig flere aluminiumsbåter veien til fritidsflåten. Dette lette byggematerialet har vist seg godt egnet til røffe båtkonstruksjoner og mange har latt seg lokke av det relativt bekymringsløse eierskapet disse båtene tilbyr.

Svenske Anytec Marine AB lager aluminiumsbåter til fritidsbåtfolket, men har også spesialisert seg innen pluggfresing, dekklegging og båtkraner. Minstemann Anytec 552 SP fremstår som en gjennomført skjergårdsjeep i aluminiumsutførelse med no-nonsens-fokus.

Sjøegenskaper: 5

Med en dyp V-bunn på nesten 21 grader, er Anytec 522 SP en svært lettplanende båt. Dette henger nok også sammen med motorvalget; vår testbåt hadde en Yamaha 115 F på hekken, som er største anbefalte motor på Anytec 522 SP.

Den er følsom for trimming og har ingen problemer med kavitasjon og lugging ved kjappe unnamanøvre. Skroget oppleves som stille og kompakt, noe vi kan takke et solid antall spant og stringere for. Og under vannlinjen finner vi helsveisede steglister - to stykker på hver side - som også stiver opp.

Skuffet må vi konstatere at det ikke er en bølge å se på Oslofjorden på testdagen. Dette er nemlig en båt som roper etter maskulin bruk, gjerne mens lavtrykket herjer og skumtoppene freser hvite.

Førerplass: 4

På førerplassen, bak den midtmonterte konsollen i aluminium, sitter du godt. Her er det plass til to-tre mann. Styrekonsollen byr på god plass til å legge fra seg ting, mens styring og throttle ligger greit i hendene bak de herdede tre rutene i vindskjermen.

Vindstøy er det lite av bak den kantete konstruksjonen. De største flatene er gummierte; det gjør at vindusrefleksene blir dempet, og det går an å legge fra seg mobilen uten at den forsvinner grunnet manglende underlagsfriksjon.

Plass: 5

Det er satt av plass til ettermontering av plotter og lignende, og 12-voltsuttaket er like ved. Vi gir også plusspoeng til Anytec 522 SP for to skikkelige håndtak i konsollen som fungerer både sittende og stående. Sikkerheten er ivaretatt med god tilgang til brannslukkeren.

Lengst akter finner vi en 80-liters drivstofftank, et skikkelig mannhull for inspeksjon og en badestige. Her er det også to godt dimensjonerte dørkdreneringer. Dørken er for øvrig i sklisikret aluminium. På benker og andre flater hvor det trengs godt feste, er det limt på gummimatter.

Stuveplass: 5

Letter vi på stumpen og akterluken i Anytec 522 SP, finner vi en batterikasse som kan stroppes godt fast. Dette er svært viktig i aluminiumsbåter, siden batterisyre på avveier kan lage hull i båten. I det elektriske opplegget er hovedstrømsbryteren lett tilgjengelig; dette er minst like viktig, for strøm på avveier er heller ikke spesielt snill med aluminiumen.

Her nede finner vi også en manuell lensepumpe. Bensinfilteret finner vi på skottet. God ventilasjon er også på plass, men rommet er ikke drenert. Forut er det et ikke låsbart stuverom, sammen med to mindre stuverom i hver side for tauverk og fendere. I alt finner vi fire store kryssholt.

Motor: 4

Anytec 522 SP leveres med Yamaha firetaktere fra 60 til 115 hk. Dette er velprøvde motorer som holder en gjennomgående god standard. Båten bør gå greit også med minste motor, men for å få fullt utbytte av spreke sjøegenskaper, er nok 115 hk et godt valg. Se for øvrig test av Yamaha F115 her.

Fart og støy: 5

Som vanlig med Yamahas firetaktere, er det lite støy om bord ved rolig kjøring. Yamahas 115 hk går litt hardt på høye turtall, men siden Anytec 522 SP er lett og går fort, har du et hyggelig støybilde opp til 28-29 knop. Toppfarten er mer enn godkjent, og det føles sprekt å se 40-tallet i en såpass liten og lett båt.

Økonomi: 5

Anytec 522 SP koster fra ca. 260 000 kroner med Yamaha F60, og rundt 320 000 kroner med Yamaha F115. Standardutstyret er relativt begrenset, men du kan velge nyttig tilleggsutstyr som kalesje og putesett. Se for øvrig mer informasjon under "Alt om båten". Driftskostnadene bør være overkommelige, og selv om Anytec er et relativt nytt merke i Norge, har det de kvalitetene som skal til for å lykkes på bruktmarkedet.

Anytec 522 SP er en sportslig og velkjørende båt. Aluminiumskonstruksjonen og utformingen generelt gir båten en soliditet som gir trygghet også under tøffe forhold. Sammen med fornuftige tekniske løsninger og gode fartsegenskaper gir dette et helstøpt inntrykk. Dette er en formålstjenlig og trygg allrounder med svært solid finish.

Pris: ca. 320000 m/ 115 AETL Yamaha. Lange Maritime: www.langemaritime.com

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Hvis du er på jakt etter en liten og lett skjærgårdsjeep med gode sjø- og fartsegenskaper er Anytec 522 SP et godt alternativ.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!