Opera 28

Tyrkisk tresmykke

Om bord i Opera merker du en umiskjennelig duft av de glade 20-årene.

Sist oppdatert

Opera er tro mot opphavstiden: Med sitt opphøyde dekk og lave akterskip - en umiskjennelig C.G. Pettersson-design - er Opera faktisk så tro mot originalversjonen at du faktisk kan la deg lure til å tro at du sitter i en cruiser fra 1930-tallet. Og finishen om bord forsterker denne følelsen av dette.

Skroget i Opera er bygd i tre, en såkalt kaldbakt konstruksjon med lagdelt mahognifiner sauset i tokomponent lim. Med asp i spant og teak i dørk er dette nærmest en fullverdig trebåt, men rent bortsett fra litt småpussing i cockpit er båten like vedlikeholdsvennlig som en hvilken som helst plastbåt.

Tradisjonell førerplass

Tyrkiskbygde Opera er kompromissløs når det kommer til design. Dermed forsvinner også litt av komfortelementene som konkurrentene kan diske opp med, som for eksempel badeplattform og solseng. Fører- og copilotsetene er også relativt forhistoriske komfortmessig - fordelen er at de enkelt felles inn mot siden for bedre dørkplass. Puter i stolene gjør susen, men denne båten er nok best egnet for stående kjøring.

Dashbordet er pent og klassisk med beskyttelsesglass, og det er plass til plotter ved vindskjermen. Litt mer designfrihet hadde tillatt kartplass og rom for småting.

Lekkert under dekk

Luke til fordekket gjennom vindskjermen er åpenbart ingen ny oppfinnelse. Via motorkassen og dashbordet kommer man enkelt ut her og har tilgang til taurom og vinsjen i baugen.

Under dekk er det mahognimørkt og -fint, noe som sammen med spantene i asp, ovale koøyne og lemmer for lufting og lys i taket, gir en ekte veteranbåtfølelse. Greit pantry på babord, men i likhet med Nordic Star blir det noe trangt for matlaging. Da har pumpetoalettet på styrbord side fått mer plass.

Kabinen tilbyr ikke spesielt god køyeplass for to, men for de middels bygde holder køya til weekendturen for to.

Klassisk

Kjøreegenskapene bærer preg av at dette er gammel båtdesign. Bredden er noe endret for bedre stabilitet, men ellers må dette være som å kjøre en original Pettersson-båt. Relativt dyp kjøl gjør båten retningsstabil som få, og i likhet med Nordic Star 33, toger Opera bastant gjennom sjøen. Originalskroget som Opera bygger på var konstruert for en toppfart på rundt 7-8 knop, så til tross for utbedringer er toppfarten på 19 knop nok. Testbåten cruiset imidlertid fint på 17 knop og er bortimot suveren i motsjø; medsjø er vi mer usikre på.

Tekniske data

Lengde: 8,50 m. Bredde: 2,23 m. Dypgående: 0,70 mVekt: 2250 kg. Driv. tank: 250 lMotor: 125 hk diesel. Toppfart: 19,1 knop. Pris testmodell, fra: 795 000 kr www.baatkonsulenten.no

Denne saken ble første gang publisert 31/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også