Kort sagt:

+ Høydeformat på skjerm

+ Bra kartgrafikk


- Middels funksjonalitet for vei

- Grensesnitt for skjermmeny

At flere av de største GPS-produsentene satser på GPS-mottakere med kartografi for både leia og landeveien, er ikke noe nytt. Men å finne en håndholdt kartplotter som takler både sjø, vei og utmark byr på større utfordringer.

Noe av problemet med sjø/vei-produktene, er at de har hatt begrenset brukervennlighet; skjermene har vært for små til praktisk bruk på sjøen, og de største blir for voldsomme på dashbordet i bilen.

Nå er de første fullblods enhetene med trippelkart kommet på banen. Vi har testet Geonav Gipsy 4 med 3,5 tommers dagslysskjerm, noe som etter vår mening kan holde til praktisk maritim bruk. Samtidig er dette en relativt god skjermstørrelse både til bil- og fjellturbruk.

Vi har lagt vekt på brukervennlighet i båten, på landeveien og på tur i utmarka. Generelt kan vi si at vekt og strømforbruk er sentrale kriterier samt prosessorkraft og kartografi. Men ikke minst har vi vurdert om enhetene faktisk virker etter intensjonen.

Til sjøs

På sjøen er minimumskravet at enhetene klarer todimensjonal visning med nord opp. I tillegg bør ruteplanleggingen være intuitiv, så man ikke må bla for mye i håndboka. Og skjermen bør være godt lesbar både dag og natt.

Her kommer Geonav Gipsy 4 til sin rett. Den har et godt leselig display hvor lysstyrken lett lar seg regulere. Navionicskartene kjenner vi godt fra før, så her var det ingen store overraskelser, og testmanøvrene viste at også prosessoren klarte å henge med i rimelig høy fart. Testposisjoner stemte nøyaktig med det vi kunne se ut fra våre papirkart. Den omfattende utstyrspakken kommer også til nytte om bord. Rørmonteringsbrakett og regulerbar sokkel for fastmontering, er bonus om bord.

På vei

På veien bruker de flest å kjøre med kurs opp, og gjerne med tredimensjonal kartvisning og stemmestyring. I tillegg forventer vi intuitivt adressesøk og automatisk omruting i tilfelle du kjører feil.

Geonav Gipsy 4 bruker bare fire sekunder på å finne igjen satellittene etter en tunneltur, og det virker betryggende. Kartgrafikken og navigasjonsmulighetene er ikke like godt utbygd som i en dedikert bilenhet, men du finner frem i de fleste situasjoner.

I fjellet

En god topografiplotter bør kunne matche papirkart - med koter (høydelinjer) med meterangivelse, samt navn og høyde på fjelltopper, slik at du kan se dem i landskapet. På testtidspunktet hadde ikke Geonav fått inn sine topografiske kart fra sin kartleverandør, Navionics, så vi fikk ikke testet kvaliteten på disse i felten. Senere fikk vi tilsendt noen kartbilder, og disse ser ut til å være av bra standard.

Klikk.no mener

Italienske Geonav Gipsy 4 bygger i stor grad på forgjengeren 4C. Den er solid konstruert og gjør seg godt i en mindre båt. Med sin relativt store bildehøyde, blir den enkel å seile med. Geonavs plotter scorer på at den har mulighetene til å bruke Navionics Land & Sea-kart i både Gold og Platinum-serien, og at den kommer med en omfattende utstyrspakke. Her er både kart og navigasjonsdata lagret på en Compact Flash-minnebrikke, noe som betyr mulighet for stor dataplass i fremtiden. Bil- og friluftsnavigasjon er på et greit basisnivå. Prisen på 8700 inkluderer sjøkart.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!