Fjord Terne 28

Åpen komfort

For hvitvinsloffing i skjærgården er Fjord Terne 28 en selvskreven kandidat.

Sist oppdatert

Konsept

Fjord Terne, som bygger på den klassiske Hankø-terna, er dessverre ikke lenger noe storsatsingsobjekt. Etter at den tyske seilbåtprodusenten Hanse kjøpte seg inn i Fjord-navnet og startet planleggingen av den nye Fjord 40, har ikke lenger "Terna" vært førsteprioritet. Det tyske engasjementet har ført til at Fjord Terne 28 C, en modell med større sovekabin, er tatt av programmet, samt at produksjonen er flyttet til Nord-Tyskland - noe som nok kan tyde på at man satser på økt salg i Sentral-Europa.

Sjøegenskaper: 4

Rent kjøremessig er Fjord Terne en ulv i fåreklær. Den ser ut som en ti-knoper, men når Yanmars klassiske gasspak når fullt utslag, har den en toppfart på nesten 30 knop. Det gjør båten til et alternativ både for dem med sans for stressfri dorgefart og for dem med litt dårligere tid.

Fjord Terne 28 er retningsstabil og velkjørende ved alle hastigheter. I motsetning til mange halvplanere, blir ikke Fjordterna sporete og rank i sjøen. Dette er en relativt styringsvillig båt, også når vi bakker den opp ved brygga. Stabiliteten er det lite å utsette på, men vi ville nok utstyrt båten med trimflaps for turene med mange passasjerer.

Førerplass: 5

Førerposisjonen er meget komfortabel, men som i flere av de retroinspirerte båtene, er den ikke direkte praktisk. Vi savner blant annet plass til plotteren - som må presses inn mellom dashbord og vindskjerm - samt et lite rom for småting og hylle for kartblader. Førerstolen gir uansett god oversikt og fin cruisingkomfort.

Uteplass: 6

At det fortsatt lukter sommer av den klassisk formede båten, er det imidlertid liten tvil om. Dette er en svært sosial cruiser, med sitteplass til hele 13 passasjerer. Disse er fordelt på en kvadratisk sofa akter, en madrass over motorlokket sentralt i båten, samt to fine langsgående benker på hver side foran førerplassen.

Dreggtid er like viktig som fartstid i Fjordterna. Derfor sitter man også godt rundt det oppslagbare bordet, som har dørkfeste både ved sofaen akter og ved benkene foran. Om badelivet skulle friste, er det bare å dytte ut den solide badestigen på akterspeilet og montere opp solsengen ved aktersofaen.

Pantryet er tilstrekkelig for dagsutflukter, men her blir det noe trangt å bevege seg på grunn av motorkassa. Kjøleboksen finner vi foran, under babord benk.

Inneplass: 2

Om man skulle føle for en weekendutflukt, er det liggeplass for to, samt skapplass og fast toalett i den lille kabinen foran. Men noen turbåt er dette naturlig nok ikke.

Motor: 5

Den sekssylindrede 220-hesters Yanmardieselen gir et godt skyv i båten. I likhet med tilsvarende konkurrenter, avgir den sentralt plasserte motoren et merkbart støybilde ved høye hastigheter, men sjenerende blir det ikke.

Fart og støy: 4

Med en toppfart på rundt 30 knop, er det lite å si på fartsressursene i båten. Det gir deg aksjonsradius og marsjfart som i de fleste planende båter. Sentralt plassert motor og akseldrift gir mulighet for mer støy i cockpit enn med hekkaggregat, men det merkes ikke i så stor grad som man kunne frykte.

Økonomi: 4

Fjord Terne 28 leveres i to versjoner, en standard- og en spesialmodell, der sistnevnte har det meste av utstyret som du blir fristet å legge til på standardmodellen. De ligger på mellom 1,15 og 1,3 millioner. Fjord Terne har et lojalt publikum og holder verdien godt, mens drivstofforbruket er akseptabelt.

Fjord Terne 28 er en hurtig og sosial båt med solfylte dagsturer som sitt sterkeste domene. I forhold til en del tilsvarende båter, er fartspotensialet og sjøegenskapene en styrke. Så blir spørsmålet om man er like godt tjent med en tradisjonell planende båttype i denne prisklassen

Denne saken ble første gang publisert 16/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også