AL 430

Tøff bruksbåt

AL 430 tåler en støyt. Med et luftfylt, tett skrog og en kjerne av massiv polyetylen er ikke betongbrygger og steinete bunnforhold så farlig lenger.

Sist oppdatert

Tanken på å synke med denne farkosten streifer oss ikke. Når den dessuten er registrert for seks personer og har en lastekapasitet på hele 800 kilo, får du også med deg det du trenger på turen. Det gjør AL 430 til en praktisk båt.

Fordelene er klare, men det er også noen av ulempene. Mykplastbåter som AL 430 er enkle farkoster, og ord som "finish" og "håndverk" blir på en måte betydningsløse. AL er bygd for å tilfredsstille jegere og fiskere, arbeidsfolk eller hyttefolk med begrenset tid til vedlikehold - båtfolk som ikke rynker på nesa over litt skitt om bord. Å holde dørken ren er nemlig en utfordring.

AL 430 leveres enten med et enkelt, sidestilt konsoll og en tversgående, låsbar tofte, eller, som i testmodellen, med et midtstilt konsoll og førerbenk for én person. Foran konsollen har 430 en U-benk med puter, en innretning som også tilbyr et lite stuverom mot baugen. Helt akter har AL fått en targabøyle med side- og topplanterner montert, og under denne to enkeltseter på hver side av motoren. At den bærbare bensintanken ligger åpen her bak er greit nok, men vi finner ingen åpenbare steder å låse denne ned når båten forlates.

Ingen kjøremaskin

Konsollen i AL 430 er rimelig enkel uten instrumenter, men produsenten har formet en liten grop for småting og en koppholder på dashbordet. Om behovet melder seg, er det definitivt plass til en liten plotter på stativ. Vindskjermen er dekkende, og sitteposisjonen er høy og fin, noe som gir brukbar førerergonomi for fullvoksne personer. Det er faktisk mer enn mange småbåtprodusenter kan tilby.

Men hva med sjøegenskapene? Vi starter med å føre 430 ut i en beskyttet vik, og lar 30 totaktshester fra Suzuki få leve fritt. Det "trimaran"-formede skroget planer relativt greit, og en toppfart på 24,2 knop er godkjent.

Verre er det med kjøreegenskapene. Vår testmodell er ikke spesielt retningsstabil, rattet er slarkete og styringen upresis. Når vi omsider kommer ut i småbølgene, kommer polyetylenens svakheter for en dag: AL 430 kjennes seig og ettergivende i sjøen, og skroget har for mye våt flate til å få noen effektiv gange. Med powertrimfunksjon på motoren blir vel dette sikkert bedre, men alt sett under ett er nok AL 430 båten for dem uten de største kravene til kjøreglede. Selv om skroget har et relativt godt grep i sjøen blir dette dessverre litt tamt. Ytterligere 10 hestekrefter vil nok hjelpe litt på farten - men trolig svært lite på sportsligheten. Heldigvis for mykplastprodusentene er ikke alle like opptatt av sjøegenskaper som av bruksegenskaper.

Tekniske data

AL 430: Lengde: 4,30 m. Bredde: 1,85 m. Dypgående: 0,30 m. Vekt: 250 kg. Motor: 9,9 til 40 hk Motor, testbåt: Suzuki 30 hk totakt. Toppfart: 24,2 kn. Pris testbåt, fra: 70 700 kr. Pris enkel versjon uten motor, fra: 26 950 kr.

Denne saken ble første gang publisert 28/09 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også