På Båter i Sjøen som går i Sandvika 6-9. september 2007, kan du stifte bekjentskap med en helt ny norsk båttype. Hav 27 er ikke noe dusinvare heller, med en design som vekker oppsikt og trekker tankene i retning av moderne tendertyper.

Bak prosjektet står Jan Erik Haavi. Etter mange år som entusiastisk båtbruker, fant han aldri en båttype som passet 100 %. Dermed kom ideen om å lage en båt etter eget hode: En båt som går komfortabelt i sjøen, selv om det er mer bølger enn normalt, og som egner seg til å ta med venner på en sosial tur. Alt om bord skal være funksjonelt, og Haavi har eliminert alt som kan skrangle eller lage ulyd.

Det er Birger Kullmann som har konstruert skroget, en såkalt dobbeltkrummet v-bunn som i følge Haavi skal skjære og splitte sjøen på en fortreffelig måte. Produksjonsbåtene vil være injeksjonsstøpt sandwich-konstruksjon.

Prototypen og forserien bygges hos Marine Custom i Sverige, som bl.a. har renommerte merker som Ryds og Hydrolift på kundelisten. Haavi jakter nå på en passende produksjonspartner, og mye tyder på at båtene vil bli bygget i Italia.

Det er kabin med overnattingsplass for to voksne og toalett med septiktank. Førerplassen er plassert i båtens senterpunkt for best mulig kjørefølelse. Foran førerplassen er det plass til vask, kjøleboks og et lite bord. Det skal også være mulig å sette opp en sprayhood hvis værforholdene krever mer ly.

I Hav 27 finner du en Cummins MerCruiser 320 hk diesel. Det skal gi en toppfart på 45 knop, men Haavi er mest opptatt av at båten skal ha en bra marsjfart i området 33-35 knop - og være i stand til å holde den selv i litt sjø. Prisen på en velutstyrt båt vil ligge rundt 1 390 000 kroner, og du har stor frihet til å velge farger både på skroget og innredningen.

Tekniske data

Hav 27

  • Lengde: 8,4 m
  • Bredde: 2,95 m
  • Vekt: 2300 kg
  • Motor: CMD 320
  • Fart: Ca. 45 knop
  • Pris: 1389000,-
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!