Kort sagt:

+ Luftig hardtop-løsning

+ Lavt støynivå med Yamaha F60

+ God bruktverdi

+ Trygge sjøegenskaper


- Snau uteplass

- Trang kabin

- Sedat kjørefølelse

Konsept

I klassen på drøyt 5,5 meter er bowridere og skjærgårdsjeeper vanlig kost. Men det finnes kunder som setter pris på den ekstra værbeskyttelsen hardtop'en gir. Og det gjelder ikke bare eldre båtbrukere, men også barnefamilier. Det originale innslaget i Yamarin 56 HT dreier seg om taket. For å skape en luftig versjon av HT-båten, har Yamarin skåret ut en åpning som gir båtføreren øyekontakt med himmelen. Modellen har en del konkurrenter fra eget land, mens Skibsplast 555 HT er den mest profilerte norske utfordreren.

Sjøegenskaper: 4

Dette er en sedat båt som du kan gjøre akkurat hva du vil med, uten at den verken knurrer i svingene eller biter i bølgene. Samtidig er den kompakt og solid, og tar det meste av sjø uten dramatikk - i likhet med de fleste Yamariner vi har kjørt. Den store sportslige opplevelsen uteblir, men det kan vi leve med i denne båttypen.

Førerplass: 4

Yamarin 56 HT fremstår som en tradisjonell hardtop-båt. Under taket sitter man tørt og trygt i Yamarins fine stoler Førerposisjonen er enkel, med en liten konsoll med knapp plass for Yamahas multifunksjonsinstrumenter og en liten kartplotter. Utsikten er upåklagelig gjennom de udelte vinduene i HT'en. Copiloten sitter også fint, og kan støtte seg til et håndtak i siden.

Uteplass: 3

Uteplassen i Yamarin 56 HT lider noe grunnet hardtopen. Men bak på akterbenken er det ikke mye å klage over, her sitter man fint. Da er det i stedet lagt større vekt på dagsturløsningene: Førerstolene kan vendes rundt mot det justerbare kaffebordet og akterbenken, og dermed har man en fin liten sittegruppe for rastepausen.

Inneplass: 3

Konsollen på babord side er fjernet til fordel for køya foran. Den ser innbydende og trivelig ut, men er nok i knappeste laget som soveplass for to personer. Vester og annet legges vekk under køyeplaten foran eller i akterbenken.

Motor: 4

Vi kjørte Yamarin 56 HT med 60 hk Yamaha, som er det minste alternativet. Med 27 knop på topp får man imidlertid ikke noen sportslig hurrafølelse bak rattet. Men dersom målet er trivelige skjærgårdsturer med termos og kaker i bagen, holder 60 hk fint. Motoren går pent, og er behovet for fart større, eller du kjører med mye folk om bord, leveres båten også med Yamahas F80 og F100.

Fart og støy: 5

Det er ikke toppfarten på 27,2 knop som gir Yamarin 56 HT med Yamaha F60 høy score. Det sørger i stedet et meget lavt støynivå for: 84 dBA på toppfart er snilt, men desto viktigere er det at nivået varierer mellom beskjedne 79-82 dBA i fartsområdet 18-22 knop, som er en fin marsjfart. Her blir du heller ikke ruinert av forbrukstallene, som ligger på 0,55-0,6 l/nm. På lav fart går båten pent mellom 5-7 knop.

Økonomi: 5

Yamarin 56 HT er hyggelig priset og starter på drøyt 230 000 kroner. Med største motor må du legge på 30 000 til. Driftsutgifter og faste kostnader på en båt i denne klassen er overkommelige, men Yamarins sterkeste kort er den høye attraktiviteten på bruktmarkedet. Båtene selges erfaringsmessig hurtig unna og til gode priser.

Det originale innslaget i 56 HT dreier seg om taket. For å skape en luftig versjon av HT-båten, har Yamarin skåret ut en åpning som gir båtføreren øyekontakt med himmelen. Litt luft i håret og sol i pannen er ikke å forakte, så løsningen er velkommen, selv om den lille kalesjen blafrer litt når været ikke tillater åpen løsning. Båten oppfører seg trygt og er behagelig stillegående med F60-motoren.

Pris: 232 000 m/ Utenbords Yamaha 60 hk fra Yamaha Motor Scandinavia.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Trygge, solide egenskaper og en stillegående motor er varemerkene for Yamarin 56 HT. Men regn ikke med noen sportslig båtopplevelse.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!