Kort sagt:

+ Praktisk kabinløsning

+ Fin i sjøen

+ Bra førerplass


- Usikker bruktverdi

- Høy pris og kostnader

- Noe enkelt inntrykk

Konsept

Elan E42 er noe for seg selv i denne klassen. Den har en design og en innredning som gir både middelhavs- og nordsjøvibrasjoner samtidig. Den velrenommerte designeren Tony Castro har gitt båten offensive linjer og et sandwichstøpt skrog som byr på bedre kjøreegenskaper enn innvendig volum.

Sjøegenskaper: 4

Det mest spennende ved Elan Power E42 er kjøreegenskapene. Med 2xD6-350 på til sammen rundt 670 dieselhester er det god sprut i båten, og selv om forholdene under denne testturen ikke tillater de største krumspringene, tipper vi at båten tåler en støyt eller to. Et skrapt skrog gir Elan både presis håndtering og et fint krengningsmønster, og sloveneren henter seg godt ut av svingene uten å miste pusten.

Førerplass: 4

Førerposisjonen er ergonomisk velformet, noe som gjør mye for kjørefølelsen. Med rattet på styrbord side av dashbordet har Elan lært av feilen fra E35 modellen: Med sentral førerposisjon stenger man copiloten inne. Mørke ruter i hard-topen og en sølvfarget, fremtredende førerposisjon gir latinske assosiasjoner; italienerne elsker som kjent alternative designløsninger.

Uteplass: 4

Cockpiten i Elan Power E42 tilbyr komfort, enten du hygger deg i den kunstskinnkledde sofagruppen akter, eller ved den spesialdesignede førerposisjonen. Her fremme sitter dessuten to mann godt beskyttet under hard-topen, som har en elektrisk styrt luke i tekstil som åpner for solen når været tillater det. De mørke rutene i HT'en passer perfekt på en skarp og lys sommerdag som denne, men når mørket faller på, kan nok toningen by på vansker.

Inneplass: 5

E42 er innredet for langturer, og de mange atskilte køyeplassene skulle passe godt for barnefamilier som ønsker litt privatliv underveis. Finishen virker gjennomført, men med glanslakkert kirsebærtre i skap og detaljer, samt rimelig teaklaminat og teppe i dørken, er ikke innredningen direkte innovativ. Upolstrede flater i tak og vegger er kanskje praktisk, men ser avgjort enklere ut. Følelsen av luksus kommer ikke like lett til overflaten i Elan som i de mer kostbare konkurrentene i klassen.

Praktisk sett er det lite å utsette på sloveneren. Skap og stuveplass er mer enn tilstrekkelig, spesielt under sofabenkene i cockpit. Pantry finnes både ute og inne, og rent bortsett fra den begrensede takhøyden for de lengste av oss, er pantryet i salongen praktisk og fint. Skapplassen er god, og man har valget mellom elektrisk eller gassdreven kokeplate. Baderommet følger opp med kabinettdusj og inngang både fra kapteinslugaren og salongen.

Motor: 5

I testbåten satt det to Volvo Penta D6-350. Elan Power E42 leveres også med to Volvo Penta D6-310. Volvos 5,5 liters store rekkeseksere er som kjent kraftige og kultiverte motorer, og passer bra til båten. Med erfaringene fra de største motorene, vil sannsynligvis også den minste motoriseringen fungere bra.

Fart og støy: 4

Med de to D6-350-motorene gjør Elan Power E42 ca. 34 knop i toppfart. Det er akseptabelt. Hvis du legger turtallet 500 o/m lavere - på rundt 3000 o/m - har du en behagelig marsjfart på ca. 27-28 knop, med et støynivå rett under 80 dBA. I området rundt 6-8 knop går båten pent og stille under rolig kjøring.

Økonomi: 3

Elan er et ferskt merke for oss her i Norge, og med en relativt solid prislapp på 3,6 millioner med to D6-350-motorer, er den ikke noe utpreget røverkjøp. Drifts- og vedlikeholdskostnader er høye på en såpass stor og rask båt, men det båtens posisjon i bruktmarkedet som skaper størst usikkerhet.

Elan Power E42 gjør en bra jobb som stor turbåt. Er man mange om bord, vil de separate kabinløsningene under dekk fungere spesielt godt. Selv om det ikke var sjø av betydning under prøvekjøringen, virker også skroget bra. Den store luksusfølelsen får du ikke om bord, dessuten er prisen ganske høy for et ukjent merke.

Pris: ca. 3600000 m/ 2 x Volvo D6-350 Volvo. Euro Yachts: www.euroas.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Elan scorer høyt på trelugarsløsningen under dekk, samt et lekent og fint skrog som tåler god cruisinghastighet. Prisen er relativt høy.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!