Kort sagt:

+ Relativt rimelig

+ Stor solseng


- Svak finish

- Sjøegenskaper

- Grønnfarget vindskjerm

Chris Craft og Riva er blant de eldre verftene som har tradisjon for å bygge nye båter etter 1930-, 1940- og 1950-tallets linjer, men også relativt ferske båtprodusenter ser sitt snitt til å tjene noen kroner på trenden. Både Kral, Jeanneau og Quicksilver - for ikke å glemme de norske trebåtverftene Dolvik og Eikeli - bygger i dag moderne båter etter gammel design. Både byggemetode, kvalitet og pris skiller imidlertid merkene markant fra hverandre.

Vår testmodell, Quicksilver Classic 20, hører definitivt hjemme blant de enklere retrobåtene. På avstand kan kanskje form og farger vekke de riktige følelsene, men har man først kommet om bord, forsvinner enhver illusjon: Dette er et stykke serieprodusert hastverksarbeid med kun én hovedhensikt, nemlig å være billig. Problemet er bare at man får så altfor mye annet for de 430 000 kronene det forlanges.

Quicksilver har en liten cockpit med sitteplasser for fem personer, fordelt på en brukbar førerstol og en L-formet sittebenk. Det beste ved denne båten er uansett den store solsengen over motorrommet, samt den fint integrerte badeplattformen. Førerplassen er heller ikke så verst, med grei førerergonomi og et pent ratt i tre. For de lengste blant oss er imidlertid dashbordkanten til sjenanse for utsatte kneskåler.

Mangler finish

At Quicksilver byr på enkle, greie båter i glassfiber, var vi klar over. Man får det man betaler for, og alle er fornøyd. Men av en klassisk utformet runabout, som tross alt skal være et vakkert møbel på sjøen, forventer vi litt mer. Quicksilver har gjort visse forsøk på å pynte opp båten, men uten å lykkes. For skal man oppnå en viss kvalitetsfølelse, må finish og materialvalg prioriteres.

Miksen av tredetaljene i cockpit ser direkte billig ut. Lakk som tyter fram under trelistene på dashbordet vitner dessuten om hastverk. Kunstskinnet rundt sittebenk, stol og solseng er enkelt stiftet fast - det virker ikke spesielt solid. I sin helhet fremstår finishen som slett i denne båten.

En retrobåt vil i utgangspunktet ikke ha den mest praktiske innredningen, men enkelte ting bør man kunne forvente. Et batteri festet i en enkel reim vil raskt riste seg løs i bølgene, og en nærmest liggende kartplotter, samt en grønnfarget vindskjerm, gjør ikke manøvreringen enklere. Tomrommet under fordekket fungerer verken som liggeplass eller stuverom. Her fremme vil bager og utstyr leve sitt eget nomadiske liv.

Kan sjøegenskapene redde Quicksilver denne gangen? Dessverre ikke. Markant planingsterskel, chinewalking, moderate trimmuligheter og knirkelyder i skroget kjennetegner denne båten. Classic 20 nekter å krenge, og kaster på hekken når den blir provosert. Med 220 bensinhester er toppfarten høy (37,5 knop), men det er også støyen (89 dBA). Så om ikke rimelig priset retro er et must, ville vi nok gått for noe annet.

Tekniske data

Lengde: 6,40 m, Bredde: 2,32 m, Vekt: 1260 kg, Driv.tank: 135 l, Motor: Mercruiser 4,3 l MPI 220 hk, Fart: 37,5 kn, Pris testmodell: 428 800 kr

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!