Kort sagt:

+ Heftig kjøreopplevelse

+ Høy toppfart


- Luftige sitteplasser

- Solid prislapp

High Performance 260 er en god gammel kjenning, nemlig båten vi kjørte rekordløpet på Mjøsa med i 2005. Motoriseringen er den samme, nemlig 2x250 hk Evinrude E-tec, to kraftpakker i hvitt som vi har vel så store forventninger til med saltvann under skroget.

Båten er utstyrt med en stor konsoll med en slags minikabin for overnatting, dersom man skulle bli liggende værfast et eller annet sted. Men stort flere skjermede sitteplasser for passasjerene finner du ikke her. Den høye førerposisjonen, med ekte "off-shore"-benker for fører og copilot, gir dessuten den ekstra luftige kjørefølelsen RIB' en byr på. Kombinert med et markant, totakts lydbilde fra hekken, og et i overkant lekent skrog, kan vi skrive under på at det ikke mangler på kjørefølelse. 500 hissige hestekrefter på et 26-fots skrog ser ikke bare friskt ut, det føles friskt også. GPS'en viser hele 55 knop før det butter.

Førerposisjonen er viktig i en åpen og leken fartsbåt. I High Performance har produsenten gjort en god jobb med denne, for ergonomien og støtten for føreren er perfekt, avstand til ratt og throttle fin, og høyde på vindskjermen mer enn tilstrekkelig for turbulensfri fremferd. Det eneste som krever justering er vinkelen på instrumentene, som ikke er spesielt oversiktlige ved stående kjøring.

- Stå på gassen!

High Performance 260 er for spesielt interesserte. Du bør elske lyden av hylende propeller når båten tar av mellom bølgetoppene. Du bør vite hva du gjør med spakene om bord, og du bør ikke være lettskremt. I tillegg må du være villig til å bruke over en million kroner på et vanvittig leketøy.

Mens vi brenner over den skarpe sidesjøen, og faktisk bare tidvis er i kontakt med vannet, kjenner jeg smaken av adrenalin et sted nede i halsen. Jeg trimmer og trimmer, først for å begrense en luftig galoppering, senere for å finne den beste vinkelen å innta halvmetersbølgene på. Ved toppfart feiger jeg ut i enkelte bølgedaler, og trekker gasshendelen tilbake. Det er akkurat nok til at båten smeller sidelengs inn i neste bølge. Det rister og smeller og er like utrivelig hver gang.

- Stå på, ikke fall av på gassen, roper Per Morten over lyden av motor, vind og sjø.

Ganske snart finner jeg ut at også denne båten trives best med klampen i bånn, bare den er trimmet riktig. Og da jeg omsider følger opp High Performance-sjefens forslag, og blir trygg på båtens evne til å takle luftige sprang og krappe svinger, blir smaken av adrenalin akkompagnert av en aldri så liten lykkerus.

High Performance

Lengde: 8,00 m, Bredde: 2,44 m, Vekt: 1700 kg, Køyer: 2, Driv.tank: 300 l, Motor: 2xEvinrude 250 E-tech, Fart: 55 kn, Pris testbåt: 950 000 kr.

High Performance Boatyard: www.highperformance.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!