Den nye Cobalt-modellen er en stor og sportslig cruisermodell. I følge produsenten skal den utmerke seg med stor plass og luksuriøse omgivelser under dekk.

Cobalt 46 har vært gjennom omfattende sjøprøver utenfor kysten av South Carolina, og skal ha klart offshore-oppgavene bra. På tross av at båten i seg selv er interessant, er det nok det nye Zeus-systemet fra Cummins MerCruiser som vekker mest oppmerksomhet.

Zeus er en direkte utfordrer til Volvo Pentas IPS-system når det gjelder funksjon, men skiller seg fra det svenske systemet på flere områder. Mest i øynefallende er det at dobbeltpropellene står i "normal" retning, og at konstruksjonen krever en "tunnel" i skroget. Det har også tatt tid før båtmodeller har vært leveringsklare med Zeus.

Zeus-systemet finnes med to motoralternativer; begge er seks-sylindrete dieselmotorer på henholdsvis 5,9- og 8,3-liters sylindervolum. Motorene finnes i ulike ytelsesutgaver.

Om bord i Cobalt 46 står det to 480 hestere, og fem av de seks første båtene er bestilt med Zeus-systemet. Med fulle vann- og drivstofftanker oppnår Cobalt 46 med sine 960 hk en toppfart på 33 knop.

Den første norske båten med Zeus vil ventelig bli Askeladdens nye store oppfølger til 805-modellen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!