Kort sagt:

+ Hyggelig pris

+ Fremragende sjøegenskaper

+ Meget bra førerplass


- Liten kabin

- Lukkeløsning for kabin

- Praktiske detaljer i cockpit

Konsept

Ryds 18 DC er en liten daycruiser med behagelig prislapp. Kabinen er liten, og uteplassen er prioritert. Skrog og sjøegenskaper bærer positivt preg av vakumstøp. Det er ikke unikt, men metoden brukes i hovedsak for store båter i små serier. Ryds har et egenutviklet system som gjør teknikken økonomisk lønnsom for små båter i store serier.

Sjøegenskaper: 6

Ryds 18 DC tar sjøen eksemplarisk, og den virker helt stum når den treffer bølgene. Mye av årsaken til at Ryds-båtene er så kompakte og stive er byggemetoden. Skrogene er vakuumstøpt, hvilket betyr at det knapt finnes luft i laminatet. Den innvendige overflaten er helt slett, slik at det blir godt anlegg for avstivninger.

Båten svarer villig på trim, balansen er fin, og det er bare gøy å hoppe fra bølge til bølge. Her er det en båt som både tåler og liker å bli kjørt med. Selv i meget høy hastighet viser den ingen skumle tendenser, uansett vinkel på bølgene.

Førerplass: 5

Ryds 18 DC byr på en velorganisert førerplass med rikelig instrumentering. Det er plass til en kartplotter korrekt plassert i sentrum av dashbordet. Fører- og copilotsete er bra, selv i bølger. Du vipper opp seteputa og finner en behagelig stilling for å fjære av slagene.

Plass: 3

Plassen er begrenset, og Ryds har valgt å gjøre innredningen enkel. To førerseter og en akterbenk, punktum. Her er ingen smarte stuverom eller bord som kommer ut av intet. Fordelen er at det er lite som rister eller løsner. Faren er at det virker veldig spartansk. Opp på fordekket i Ryds 18 DC er det en skikkelig trapp, aktenfra er det derimot umulig å komme om bord uten å tråkke i putene.

Stuveplass: 2

Det er ikke mye plass under dekk på Ryds 18 DC, og selv om man kan sove her, blir kabinen i en båt som denne mest brukt til stuverom. Vi er ikke imponert over luka inn til kabinen. Den kan ikke låses, og det ser utrolig billig ut i tillegg. Her finnes det bedre løsninger.

Motor: 3

Under motorluken sitter en Mercruiser 135 hk. En treliters amerikansk bensinmotor med forgasser som ikke får teknofriken til å sikle. Det er en gammel konstruksjon og effektuttaket er lavt. Dette til tross - motoren gjør en utmerket jobb i båten. Ryds 18 DC kan også leveres med 116 hk diesel fra CumminsMercruiser.

Fart og støy: 4

Forbruket er ikke noe å frykte i Ryds 18 DC med verdier rett under en liter pr. nautisk mil på normalfart. Støytallene ligger også innenfor det akseptable, og trenger ikke å bekymre seg for konkurranse fra en påhengsmotor. Toppfarten på 36,5 knop er tilstrekkelig, og i området rundt 20-27 knop har du et fint marsjfartområde.

Økonomi: 5

Med en pris som starter på drøyt 300 000 og en fullt utstyrt båt til ca. 350 000 kroner, er prisbildet relativt hyggelig for ryds 18 DC. Driftskostnader og faste utgifter er fornuftig for en båt av denne typen. Kvaliteten kjennes bra, noe som bør være til hjelp på bruktmarkedet, hvor Ryds virker å ha en brukbar profil.

Ryds har enkelt og rimelig som filosofi. Her er det ikke rom for kostbare og tidkrevende detaljer. Det betyr ikke at Ryds 18 DC er en velfunksjonerende og solid båt. At den byr på mye kjøreglede og et solid kvalitetsinntrykk, gjør at vi likevel liker den. En prislapp som er mer enn akseptabel hjelper også på inntrykket av at dette er et bra kjøp.

Pris: 349300 m/ Mercruiser 3,0 L 135hk.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

I Ryds 18 DC vil de som er glad i gode sjøegenskaper og en fin førerplass finne seg til rette. Plassen er begrenset, men bra finish og hyggelig pris gir et solid totalinntrykk.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!