Campion LS 645i

Kanadisk middelvei

Det er ikke ofte vi får visitt av kanadiske båter. Campion 645 har ujevne egenskaper.

Sist oppdatert

Om båten

Ikke mange kanadiske båter finner veien over dammen. Campion er et unntak, men så er også dette en av Canadas mest profilerte motorbåtmerker. Designmessig er ikke vår testbåt helt ulik sine daycruiser-slektninger lenger sør på kontinentet, med bredt skrog, kunstskinnseter, knappeteppe i dørken, varmtvannsdusj akter, koppholdere og andre komfortdetaljer.

Sjøegenskaper: 2

Sjøegenskapene til Campion LS 645 imponerer ikke spesielt. Med VP D3 på 160 hk fremstår båten litt dansete og nervøs i bølgene. Skroget er heller ikke spesielt trimmevillig, og det er vanskelig å finne den riktige balansen og unngå kavitering. Vi har tro på at en større motorisering både vekt- og fartmessig kan gi båten det skyvet den trenger.

Førerplass: 3

Førerplassen tilbyr brukbar ergonomi og instrumentpanelet er innholdsrikt. Innfelt kartplotter får man imidlertid ikke, men et lite stativ finnes det plass til. En litt høyere førerposisjon hadde hjulpet på oversikten underveis.

Uteplass: 4

Campion 645 er en rommelig farkost som kommer best til nytte når solen står høyt på himmelen. En fin U-sofa dominerer cockpiten, og under setene finnes både stuverom og den selvfølgelige kjøleboksen. Feste for bord gjør det sosiale fullkomment - disse kan også senkes for solsengløsning med innleggsputer. Helt fornøyd er vi ikke med løsningen over motorluka, der produsenten har valgt å plassere noen grunne stuverom fremfor en liten solseng.

Inneplass: 4

Kabinen er viktig dersom overnattinger prioriteres, og rent plassmessig leverer Campion 645 varene. Den foldbare luken inn er bred nok for en overvektig amerikaner, og køyeplassen er tilsvarende tilstrekkelig for to. Produsenten tilbyr alternativer hva gjelder fargesammensetningen i tepper og tekstiler, og det kan være greit, for her inne blir det mørkt.

Motor: 4

Volvo Pentas D3-160 er en fin og kultivert dieselmotor, men kreftene kommer litt til kort i en såpass stor båt. En 200 hk diesel fra Mercruiser, som den norske importøren kan levere, er det minste denne farkosten burde ha. Heller ikke Mercruisers 4,3 MPI bensinmotor med 220 hk er noe dårlig alternativ.

Fart og støy: 4

Med en toppfart på 33,6 knop, hører ikke båten med til de raskeste daycruiserne. På den annen side er båten ganske stillegående oppe i fart. Den bruker heller ikke allverdens med drivstoff - dieselmotorens store fortrinn. Ved 25 knop har du en fornuftig marsjfart. Da er støynivået behagelig 78 dBA og forbruket rundt 0,8 l/nm, og motoren snurrer 600 o/m under toppturtall.

Økonomi: 3

Prismessig er Campion 645 et ganske fornuftig kjøp, med priser fra 440 000 med bensinmotor. For testbåten må du ut med ca. 530 000 kroner. Da er vi heller litt tvilende til om båten vil være like lettsolgt som et mer kjent merke. Finisharbeidet kan gjøres bedre, og når vi titter ned i det trange motorrommet, hadde vi forventet mer ryddighet.

I store trekk holder Campion 645 mål, men det finnes forbedringspotensial også her. En rommelig uteplass og brukbar kabin, men med farts- og sjøegenskaper som ikke innfrir. Dieselmotoren gir hyggelige forbrukstall, men kjører du normalt i løpet av en sesong, kan bensin være like greit.

Pris: ca. 440000 m/ Volvo Penta D3-160. Motor Huset AS: www.motorhuset.no

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også