Når du nærmer deg Grimstad fra Arendal, er Hesnesøy med sin høye, karakteristiske profil en av de første øyene du ser. Du bruker de to overettlyktene på Kvaløy som seilingsmerke for å gå klar nord om Vragebåen og Torsken og sør om østre Midtgrunnen.

Så kommer du inn i smulere farvann og på babord side ser du inn i den lune og idylliske havnen mellom Hesnesøy og Kvaløy som rommer så mye historie.

Hesnesøy og Kvaløy ligger et steinkast fra fritidsbåtenes "E18" mellom Grimstad og Arendal. Men fritidsflåten var ikke den første til å oppdage stedets fortreffelighet. Allerede på 1500-tallet var det en av distriktets viktigste havner. Hesnesøy var derfor et naturlig tilholdsted for losene og senere for seilskutekapteiner - som var opphavet til dagens sjarmerende skipperhusbebyggelse fra midten av 1800-tallet. Et livlig samfunn av sjøens folk da unge apotekerlærling Henrik Ibsen gikk i land i Grimstad i 1843.

Caritas skjebne

Han kjente sikkert godt til sin farfars skjebne. I 1797 forliste kaptein Hendrich Ipsen med sitt skip Caritas av Skien ved Teinedypet rett sør om Hesnesøy. En av de som samlet inn det lille som var igjen etter Caritas og meldte fra om ulykken, var los Reinert Terjesen. Far til Terje Reinertsen, bosatt i Vigen på Kvaløy. I Hartvig W. Dannevigs utmerkede bok om skipsforlis på Sørlandskysten "Siste havn" kan vi lese interessante detaljer om myten og fakta rundt Terje Vigen. Og fastslå at en ekte Terje Vigen neppe har levd. Sannsynligvis har Terje Reinertsen, samt hans far, vært viktige inspirasjonskilder.

"Vigen" på Kvaløyas nordside er lett å finne. Du ser den fra skipsleia og på kartet mellom jernstaken og på Kvaløya. Blant kratt og busker på høyre side i den idylliske"Vigen", ser vi tydelig restene etter grunnmuren til huset. Det ble flyttet i 1860-årene og nå står på Rønnes vis-à-vis Grimstad. Vi går opp på den lille toppen bak muren og skjønner straks hvorfor stedet var ideelt for en los. Her har du et utrolig panorama til havet og skjærgården.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!