Selva 115

Japansk italiener

Selv om merkenavnet Selva er italiensk, er teknikken i denne 115 hk fire-takteren fra en av de største japanske motorprodusentene.

Sist oppdatert

Verdt å merke seg er det at Selva 115 og Yamaha 115 begge produseres av Yamaha-konsernet og skal være identiske motorer. Italienske Selva bygger sine egne totaktere, men velger fremdeles å kjøpe inn sine firetaktere fra japanerne.

Motoren er en fire-sylindret rekkemotor med elektronisk innsprøytning og fire ventiler pr. sylinder. Volumet er på 1,75 liter.

Selva 115 Narwhal ble plassert på vår testmodell, Yamarin 59 Cabin, en 19-fots styrehusbåt med fartsområde rundt 35 knop.

Vi har gjort drivstoff- og støymålinger etter faste rutiner, kjørt akselerasjonstester mellom faste punkter og gjort snittmålinger på en fast runde på 5,2 nautiske mil med varierende fartsintervaller.

Motoren gjør et bra inntrykk, men er ikke spesielt rask. Med en toppfart på 32,9 knop var den langsomst av motorene som ble testet. Dette kan ha sin forklaring i at Selva er den eneste testdeltakeren med aluminiumspropell, som i praksis skal gi noe lavere toppfart enn med en dyrere stålpropell. Forskjellen mellom stålpropell og aluminiumspropell er imidlertid ikke spesielt markant før man kommer godt over 40 knop, et fartsområde som altså ikke gjelder denne testpakken. Akselerasjonen er noe langsommere enn de beste motorene.

Selva 115 Narwhal går pent og harmonisk, med en støyutvikling som ligger i samme område som andre fire-taktere. særlig ved rolig kjøring går motoren stille. I marsjfartområdet ligger støynivået i overkant av 90 dBA, men har en "dupp" ved 5500 o/m der det ligger på 89 dBA. På toppturtall er lydtrykket betydelig høyere; nesten 95 dBA - så her lønner det seg å slå av litt.

Forbruket på 115 hk'ene er ganske likt, og Selva 115 Narwhal ligger pent an med tall på 0,8-0,9 l/nm i marsjfart på 20-28 knop. Akkurat rundt planingsterskelen ligger fire-takterne noe under to-takterne, uten at det har så veldig stor betydning i totalkostnaden.

Tekniske data: Selva Narwhal 115 EFI

  • Motortype: Firetakt R4, 16 ventiler
  • Slagvolum: 1741 ccm
  • Vekt: 194 kilo
  • Garanti: 3 år
  • Førstegangsservice: 10 timer
  • Serviceintervall: 100 timer/1 år
  • Inkl. i pris: Fjernkontroll m/kabler og 19' aluminiumspropell
  • Instrumenter: Turteller, trimindikator og timeteller, fartsmåler, tankmåler og voltmeter
  • Pris totalt: 119 233 kroner
  • Pristillegg for 19' stålpropell: 6450 kroner
  • www.selva.no

Denne saken ble første gang publisert 19/07 2007, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også