Kort sagt:

+ Smart innredningsløsning

+ Bra akselerasjon

+ Hyggelig totaløkonomi


- Går litt mye på nesa

- Detaljer på førerplass

Om båten

Landstedbåter på rundt fem meter utgjør trolig den aller mest konkurranseutsatte klassen i båtmarkedet. Grovt sett er regelen som følger: Jo bedre småbåter, desto flere solgte motorer. Dessuten vet produsenter som Yamaha Motors, Suzuki og Marine Power International (Mercury) at jo tidligere båteieren blir kjent med produktet, desto lettere er det å selge de store og dyrere motorene når båten skal byttes ut med noe større. Sandefjords-baserte Morgan har Suzuki-importør Erling Sande i ryggen, og er dermed godt rustet til å kjempe om markedsandelene.

Sjøegenskaper: 3

Morgan 485 har et litt skarpere forskip enn sin storesøster 5200. Det er en forbedring i krapp motsjø, men på andre områder har den naturlig nok problemer med å følge den større modellen. Mye bæring i hekken gir lett overplaning, og båten må trimmes helt ut før du er fornøyd. Dermed kaviterer den for lett i svingene. "Gokart"- følelsen vi får når hekken slipper taket i svingene er alle tiders, og bæringen akter gir dessuten fine medsjøegenskaper.

Førerplass: 4

Styrekonsollen er sentralt plassert i båten, noe som gir plass både til akterbenk og førerbenk bak vindskjermen. Den sentrale førerplassen er høy og fin, og bak rattet får vi inntrykk av at vi sitter i en større båt. Komforten er bra for to personer, og sitteklaffen i benken fungerer utmerket. Det vi i første rekke savner, er en fotstøtte, og det hadde hjulpet om girspaken var plassert nærmere førerplassen. En lomme for kart og småting hadde gjort det oversiktlige dashbordet komplett.

Stuveplass: 5

Vi har sett mer stuvevolum i båter på denne størrelsen, men plassen strekker til, spesielt i konsollen. Her inne finner vi også batteriet festet. Synd at konsollrommet ikke er låsbart - det skulle økt bruksverdien. Fremme i baugen finnes et lite stuverom med sittepute over luka. Her er det plass til litt tauverk og dregg, men i og med at dreneringen ledes inn på dørken, er det ikke fristende å stuve den mest skitne fortøyningen her.

Uteplass: 3

Gulfarge i skrogsiden, et kledelig teaklaminat i dørken og noen elegante benkputer i svart gjør dette til en tiltalende liten båt. Styrekonsollen er sentralt plassert i båten, noe som gir plass både til akterbenk og førerbenk bak vindskjermen. Med en vippbar ryggstøtte i førerbenken, samt en hevbar luke i akterbenken, får man raskt en slags sittegruppe med et lite bord for fire personer. For voksne personer er det noe trangt for beina når man sitter på akterbenken, spesielt i midten der motorbrønnen tar mye plass.

Motor: 3

Som nevnt tidligere, er Morgan en del av Erling Sandes Suzuki-system. Motorplassen ombord er dermed gift med Suzukis motorutvalg. Det er Suzukis tre-sylindrete 50 hk med 0,8-liters sylindervolum som utgjør standardvalget. Den har moderne innsprøytningssystem, og går relativt pent. Den er mer glad i turtall enn en del konkurrenter, med anbefalt maksimalt turtallsområde på 5900-6500 o/m.

Fart og støy: 4

Morgan 485 er rask i akselerasjonen og passer dermed godt til vannsportaktiviteter. Toppfarten noterte vi til 29 knop, riktignok ved betydelige 6700 o/m. Propellvalget prioriterer tydeligvis akselerasjon og egenskaper med last i båten, enn moderat toppfartsturtall. Til tross for det høye turtallet, er ikke støynivået avskrekkende. På toppfart ligger lydtrykket på akseptable 85 dBA. Forbruket ligger også på et behagelig 50 hk-nivå; rundt 0,5 l/nm ved marsjfart og drøyt 0,6 l/nm ved toppfart.

Økonomi: 5

Morgan 485 er fornuftig utstyrt, med blant annet puter, bord og farget skrog som standard. Du betaler ekstra for laminatdørk og kalesje. Prisen på snaut 160 000 kroner (2007-modell) er ganske hyggelig, sett opp mot båtens bruksområde. Morgan-modellene har et hyggelig kvalitetsrykte, og bør ikke tape seg vesentlig mer i verdi enn storselgere som Askeladden og Yamarin. Driftsutgiftene er relativt behagelig for en båt av denne størrelsen og motorytelse.

Morgan 485 er en gjennomtenkt og forseggjort båt med fine detaljer og bra finish. Den sentrale konsollposisjonen er spennende, og gir flere sitteplasser bak vindskjermen. I forhold til storesøster 5200 er båten dessverre ingen positiv overraskelse i sjøen; her er det blant annet for mye bæring i hekken. Vil du ha en pen båt, har du imidlertid en innertier her.

Pris: 159500 m/ Utenbords Suzuki 50 hk. Erling Sande AS

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Morgan 485 er en gjennomtenkt og pen båt, som imponerer med smarte detaljer. Det er litt mye bæring i hekken til at sjøegenskapene kan bli helt i toppklasse.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!