Kort sagt:

+ Pen gange

+ Bra toppfart

+ Normalt forbruk


- Blant de dyrere 115 hk

Den skilter med lange serviceintervaller på 300 timer eller 3 år, og V4-konstruksjon med 1,7-liters slagvolum og vekt på 170 kilo.

Motoren ble plassert på vår testmodell, Yamarin 59 Cabin, en 19-fots styrehusbåt med fartsområde rundt 35 knop.

Vi har gjort drivstoff- og støymålinger etter faste rutiner, kjørt akselerasjonstester mellom faste punkter og gjort snittmålinger på en fast runde på 5,2 nautiske mil med varierende fartsintervaller.

Motoren overbeviser med høy toppfart. 36 knop er 2-3 knop raskere enn de andre modellene vi prøvde på samme båt. Akselerasjonen er også god, her er den nest best. Den støyer noe mer enn de mest stillegående 4-takterene ved rolig kjøring, men forskjellen er ikke så stor. Dessuten går motoren pent, med en dyp tone og rolig gange.

I marsjfartområdet mellom 20-30 knop er motoren blant de mest stillegående. Ved 21 knop ligger turtallet på 3500 o/m og støynivået på 85 dBA, mens det ved 28 knop er 4500 o/m og 89 dBA. På toppfart går motoren 5450 o/m og utvikler 95 dBA som er mer på linje med konkurrentene.

Ved rolig kjøring rundt 7 knop ligger forbruket på drøyt 0,8 l/nm og 5,7 l/time, som er normalt. I marsjfartområdet mellom 20-30 knop ligger forbruket på 17,6 til 26,3 l/time og 0,84-0,93 l/nm. Det er noe over de beste 4-takterne, men forskjellene er små.

Evinrude E-tec 115 er blant de dyrere 115 hesterne på markedet, men forsvarer den med gode egenskaper og et bra utstyrsnivå. Dessuten ligger det an til lave servicekostnader.

Tekniske data

Evinrude 115 E-tec

  • Motortype: Totakt, V4
  • Slagvolum: 1726 ccm
  • Vekt: 170 kilo
  • Garanti: 3 år
  • Førstegangservice: 300 timer/3 år
  • Serviceintervall: 300 timer/3 år
  • Inkl. i pris: fjernkontroll m/kabler, 19' viper stålpropell
  • Instrumenter: turteller, trimindikator og timeteller, fartsmåler, tankmåler og voltmeter
  • Pris totalt: 126 700 kroner

Importør

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!