Joda 370 Sport

Elegant sportscruiser

Flaggskipet i Joda-programmet svarer til forventningene.

Sist oppdatert

Om båten

Joda er et lite, men kvalitetsbevisst Arendals-verft. De har i mange år med Joda 290 Sport og Joda 310 Monaco spesialisert seg på å bygge større daycruisere med bofasiliteter. Kundene har etterspurt en større båt, noe Joda 370 Sport er svaret på. Båten ble lansert høsten 2004 og har etter den tid bl.a. fått en bedre layout under dekk.

Sjøegenskaper: 5

Vi har kjørt Joda 370 Sport under varierende forhold, og kan gå god for skrogets sjøegenskaper. Med skarp V-bunn og en vekt på 6,5 tonn, skjærer den greit gjennom bølger på 1-1,5 meter uten at det betyr så mye for de om bord. Dermed kan du holde god marsjfart, selv om det blåser litt.

Med automatiske trimplan behøver du ikke bekymre deg så mye om hvor vind og bølger kommer fra. På tross av størrelsen, takler den svinger uten å lene seg for mye inn. Båten er lettkjørt på langsom fart, med baugpropell og dobbeltinstallasjon er den overraskende enkel å legge til med.

Førerplass: 5

Med en gang du kommer på plass bak rattet på Joda 370 Sport, skjønner du at produsenten har laget en båt eller to før. Med to motorer blir det mye instrumenter, men disse er samlet høyt og lettavlest foran føreren. Man har likevel klart å beholde en meget god oversikt fremover baugen.

Førerplassen er utstyrt med en rommelig sofa, slik at føreren både kan få selskap eller hjelp til utkikk og navigering. En fin fotplate gjør at du sitter godt. Gass/girhendler og trimsystem sitter slik at det er enkelt å bruke selv i bølger, og knapper er fornuftig samlet på begge sider av rattet.

Uteplass: 5

Dette er sportscruiserens hjemmebane og Joda 370 Sport skuffer ikke. Her er det svært god plass, med bysseløsning på babord og en stor U-sofa på styrbord. Løsningen gir fin gjennomgang fra kabin til akterplattform. Bysseløsningen er velutstyrt, men stort kjøleskap og komfyr i tillegg til to-bluss kokeapparat. En kjøleboks under førersetet kan leveres som ekstrautstyr.

U-sofaen er rommelig, og relativt godt beskyttet av den store vindskjermen. Kalesjeløsningen er slik at du kan variere hvor lukket cockpiten skal være under ulike værforhold. Det er godt med stuveplass og en smart fendergarasje på akterplattformen.

Inneplass: 3

I forhold til en typisk flybrigde- eller midtkabinbåt i samme størrelse, har ikke Joda 370 Sport de samme plassforholdene under dekk. I første rekke blir salongen ganske liten, med plass til fire personer i en oval sofa. Her er det mulighet for LCD-TV og 4 kW varmer er standardutstyr. De to lugarene, en stikklugar akter og en rommeligere eierlugar forut, er imidlertid av god kvalitet. Det hele avrundes med et kombinert dusj/toalettrom. Joda har sørget for å utnytte mest mulig av rom og avlukker til stuveplass, slik at du slipper å bo i en bag hele ferien.

Motor: 3

Joda 370 Sport leveres i utgangspunktet med Volvo Penta maskineri, men man har også levert båten med VW-motorer. Vi kjørte den med 2x D4-260. Du kan også få den med en enkel D6-350.

D4-motorene er store (3,7 liter) fire-sylindrete dieseler med moderne innsprøytningsteknologi. De går fint, men kan ikke helt skjule at volumsterke firere ikke er den optimale konstruksjonen når det gjelder smidig gange. For den vektfikserte kan VW's 3-liters V6 på 225 hk være et alternativ - de blir snaut 500 kg lettere.

Fart og støy: 4

Med de to D4-motorene på til sammen 500 hk, får Joda 370 Sport fartsegenskaper som det står respekt av. Akselerasjonen er god, bl.a. fordi skroget ikke har noen markert planingsterskel. I marsjfartområdet kan du stort sett bruke en triminnstiliing, bare når du passerer 30 knop kan du trimme drevene noe ut.

Toppfarten ligger på 38 knop med drøyt 3500 o/m. Mest økonomisk og stillegående er båten rundt 25-30 knop, der forbruket ligger på ca. 2,2-2,3 l/nm (50-70 l/time) og støynivået på beskjedne 79-81 dBA.

Økonomi: 3

Med 1x Volvo Penta D6-350, koster Joda 370 Sport fra drøyt 2,1 millioner. Med 2x D4-260, passerer prislappen 2,3 millioner. Mye penger, men ikke ueffent sett i forhold til naturlige konkurrenter.

Det er også positivt at Joda leverer en ganske komplett båt til den prisen. Det mest påkrevde ekstrautstyret er nok kartplotter, ellers er alt viktig utstyr på plass. Se for øvrig under "alt om båten" for komplette priser og utstyrsliste.

Tradisjonelt sett har Jodas store daycruisere holdt seg godt i pris som bruktbåter. At det likevel koster mye både med drift og opplag når båten blir 37 fot, kommer man uansett ikke unna.

Joda 370 Sport oppfyller alle de viktigste kravene til en stor sportscruiser med god margin. Den går godt i sjøen, med solid fartspotensiale. Uteplassen er flott, førerplassen vellykket og under dekk har du den plassen du kan forvente.

I forhold til en del fancy konkurrenter, kjører Joda en tradisjonell og maritim stil på innredning og design. Sett fra vårt ståsted er ikke det noen dum ide, særlig ikke når kvalitet og finish virker så gjennomført som her.

Pris: 2333125 m/ Hekkaggregat 2x Volvo Penta D4-260. Joda Industrier AS: www.joda.no

Denne saken ble første gang publisert 28/06 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også