Kort sagt:

+ Bra førerposisjon

+ Praktisk innredning

+ Fin dørk


- Lavt plassert ratt

- Smale stoler

Båten tar seg fint ut i den nærmest originale grå og hvite fargesammensetningen. Her er også den grå antisklidørken et pent og praktisk alternativ til teak. En hvit dørk har som kjent tendens til å bli riktig møkkete.

Om AMT har tenkt i Yamarin-baner når det kommer til linjer og kvalitet, har de gått egne veier hva gjelder interiørløsninger. 185 R har blant annet et eget rom for fendere ved akterbenken, et eget stuverom i babordsiden for fiskeutstyr e.l., en ekstra standardkanne for bensin stroppet fast under akterbenken, samt et separat rom for bensinfilteret på badeplattformen. AMT har dessuten en fin kalesjegarasje, hvor også akterlanternen på stang og en liten åre er festet.

Konsollen er tradisjonelt midtstilt i AMT, noe som gjør den litt smalere enn i Yamarin. Vindskjermen er likevel tilstrekkelig og plassen for fører og copilot er bra, mye på grunn av at ratt og girspak er styrbordstilt; da slåss man ikke om plassen mellom setene ved aktiv kjøring. Dashbordet er oversiktlig og smart, og AMT har den klare plastluken i hanskerommet for kart og liknende. Synd at den ikke kan låses med nøkkel.

Førerkomforten er bra, men skjemmes litt av et lavt plassert ratt, og førerstolene er i trangeste laget. AMT'en får imidlertid ekstrapoeng for god passasjerkomfort: Ryggstøtten i akterbenken - noe som er viktig i en liten båt - er god.

Med et 20-graders akterskrog skal AMT være skarpere i sjøen enn Yamarin 56SC og steglistplasseringen skal ifølge produsenten skille de to fra hverandre. Det finnes riktignok forskjeller, men de er knapt merkbare, og det skal AMT være glad for: Denne båten går fint i vannet og takler sjø og krappe bølger bra. Skroget er kompakt og stabilt, og slipper passe i svingene, noe som gjør ferden trygg og forutsigbar. Med Hondas gamle 90 hk er toppfarten 34,5 knop på full spiker. Med den nye 2007-modellen vil båten være både raskere og sprekere.

Tekniske data: AMT 185 R

Lengde:5,50 m, Bredde:2,24 m, Vekt:630 kg, Driv.tank:90 l, Toppfart (90 hk): 34,5 kn, Maks motor:115 hk, Pris testmodell: 237 000 kr, Pris m. 90 hk Tohatsu totakt: fra 215 000 kr, Ekstrautstyr: Solseng foran konsoll, akterkalesje.

Importør: Kellox AS: www.kellox.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!