Kort sagt:

+ Høy toppfart

+ Trimvillig skrog


- Begrenset sittekomfort på akterbenk

Yamarin har befestet sin posisjon på det norske markedet og bare øker eksporten hit til landet for hvert år som går. Bestselgerne til finnene ligger i femmeter-segmentet, enten det dreier seg om bowridere eller konsollbåter.

At Yamarin satser på å styrke sin stilling her ytterligere, er nye 56SC et klart eksempel på. Da får vi heller ikke glemme den nye 56HT, som er bygd på samme skrog og som skal huke inn kunder med sans for tak.

Det mest iøynefallende med 56SC er båtens store, sideplasserte konsoll. Bak denne behøver man ikke å trenge seg sammen for å unngå sur fartsvind, slik man ofte har måttet i de mer tradisjonelle skjærgårdsjeepene. At konsollen er styrbordstilt betyr at man kun har passasje på babord side, men dette spiller mindre rolle; hovedsaken er at både føreren og passasjerene sitter godt dekket, og det gjør de i 56SC.

Førerposisjonen er også mer enn tilfredsstillende, med fin ergonomi og gode seter. Det oppgraderte, gråfargede dashbordet frisker opp, og et låsbart hanskerom kommer godt med. Med plass til kart under et gjennomsiktig deksel hadde dashbordet vært optimalt. Yamarins nye standardstoler er komfortable med fin sidestøtte, men sitteklaffen er ikke spesielt velformet, så man blir like godt sittende dypt i stolen.

Akterbenken er vi ikke like tilfreds med; den gir begrenset lår- og ryggstøtte for voksne personer, og det er uheldig. Under sittebenken er stuveplassen imidlertid fin, og det er lett å komme til både batteri og lensekraner.

I stedet for den tradisjonelle, U-formede sittebenken har Yamarin satt inn en L-formet sittebenk foran konsollen. Hensikten er å få mer dørkplass her fremme, noe som er vel og bra. Yamarin har i tillegg et lite innstøpt enkeltsete i hjørnet ved konsollen, som kanskje ikke er det mest behagelige vi har sittet i, men som uansett fungerer fint som et trinn ved ombordstigning. Yamarin 56SC tilbyr dessuten solsengløsning her fremme.

Tradisjonen tro er Yamarin 56SC en fin kjørebåt. Med Yamahas 100 hk firetakter har du mer enn nok krefter å håndtere fra førerposisjon, og når vi trimmer båten til det maksimale, blir den i overkant nervøs på bølgetoppene. Så er farten til gjengjeld imponerende 39 knop. Med litt vekt og moderat trim er 56SC mer kontant i styringen og en fryd å leke seg med, og det kompakte og stumme skroget viser ingen merkbare svakheter. En 80 hk-motor burde holde lenge om ikke vannsport er hovedaktiviteten.

Tekniske data: Yamarin 56S

Lengde: 5,53 m, Bredde: 2,24 m, Vekt: 620 kg, Driv.tank: 90 l, Toppfart (100 hk): 39 kn, Maks motor: 115 hk, Pris testmodell: 228 000 kr, Pris m. Yamaha F80: fra 218 000 kr, Ekstrautstyr: Hydraulisk styring, solseng foran konsoll, akterkalesje.

Importør: Yamaha Motor Scandinavia AB: www.yamaha.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!