OceanMaster 620 DC

Vil alt

Ingen oppgave er for liten for denne båten. Enten det er middagsselskap, sportsbåt eller pensjonat som er ønsket

Sist oppdatert

Kokeapparat, kjøleboks, vask - her er alt. En første titt opp i båten gir et innbydende inntrykk. En stor U-sofa gir mange sitteplasser og en høy akterbenk rammer det hele trygt inn. Ryggstøtten til passasjeren er en Ibiza-kopi som enkelt gjør babord benk om til en lang solseng.

Basisen er en akterbenk og en kasse babord. I mellomrommene kan det legges i plater etter behov, totalt tre i tallet. Valgene går fra rett akterbenk til full solseng. Den midtre platen fungerer også som bord. Legger vi til pute og ileggsplate i kabinen også, blir det totalt fire lemmer og fire puter som skal plasseres rundt om, alt etter behov. Det gir stor fleksibilitet, men blir i meste laget; noen hengslede lemmer i Skibsplaststil hadde vært en bedre løsning.

Sportslig skrog

OceanMaster byr på mye kjøreglede, og det handler ikke bare om mer motorkraft. Båten kjører bedre gjennom sjøen og har en fin balanse. Marsjfarten kan også legges noen knop høyere.

Det som ikke er like trivelig, er at skroget gir klart uttrykk for at det ikke liker kraftige slag. Hele båten rister når vi bommer under landing. At flere av skruene til vindskjermen er løse, viser at det er mye bevegelse i skroget. Vi anbefaler derfor en 140-hester i stedet; den er mer moderat i kraftutfoldelsen.

Mangelfull førerplass

Førerplassen domineres av at stolen er skrudd på konsollen til kjøleboksen. Rent bortsett fra en ståstolløsning, har man ingen justeringsmuligheter. Med mine 1,87 m rekker beina akkurat ned til dørken når jeg sitter i stolen. For mange vil derfor savnet av fotstøtte være stort.

Når du kjører sittende, kommer også toppen av vindskjermen midt i siktelinjen... Plotteren var plassert rett foran triminstrumentet. Den får kanskje plass ved siden av rattet også, men kan ikke felles inn. Dessuten finner vi verken koppholder eller rom for småting.

Hengselet for kjøleboksen treffer sjåføren på leggen ved stående kjøring; her bør det monteres en type der akselen vender innover.

Stor kabin

Står overnatting høyt på ønskelista, er dette den rette båten. Her er det skrogvinduer og to overskap akter, samt god liggelengde; vi hadde ingen problemer med å strekke oss ut, og klaustrofobien uteble.

En dør fører inn til et gigantisk stuverom under dørken. Rommet er praktisk, men vil lett bli rotete, siden atkomsten er liten. En luke i dørken ute hadde gjort underverker.

Tekniske data

  • Lengde:6,20 m
  • Bredde:2,50 m
  • Motortype:Utenbords
  • Motor:90-150 hk
  • Drivstoff:Bensin
  • Vekt:900 kg + motor
  • Drivstoff:150 l
  • Vann:40 l
  • Pris std. båt:299 000 kr
  • Pris testbåt:379 000 kr

Importør/produsent: Fritid Senteret AS: www.fritid-senteret.no

Denne saken ble første gang publisert 03/06 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også