GRP 625 DC

Storbåtutstyrt

Vestlandsopphavet til GRP er tydelig. Her har man prioritert detaljene som er gode å ha på en grå dag.

Sist oppdatert

Her sitter jeg lavt som i en sportsbil, setene gir god sidestøtte, og instrumentene er oversiktlige. Et område er avsatt til innfelling av plotter. Et blikk fremover avdekker at kanten på vindskjermen legger seg rett i siktelinjen. Au da! Produsenten iler til og sier at det planlegges en høyere skjerm.

På toppen av instrumentbordet står det et defrosteruttak, og vi finner et i kabinen også. Intet vanlig syn i båter av denne størrelsen. Det løfter prisen med nesten ni tusen, men på en fuktig dag gir det sårt tiltrengt sikt. Når vi på andre siden av ruta finner en stor pusser og et spyleanlegg, blir det tydelig at her er det mulig å komme hjem i ruskevær også.

Nysgjerrig som jeg er, prøver jeg spyleanlegget uten at kalesjen er oppe. En fin dusj går via ruta og rett i ansiktet mitt. Da får jeg vite at man allerede jobber med en løsning der dysa sitter på vinduspusseren.

Trygg i sjøen

Diesel eller bensin? Stor eller liten motor? Testbåtens 120 hester gjør dette til en sedat cruiser. På en timelang transportetappe i motsjø og vind klarte den seg bra. Ikke mer og ikke mindre. Vi hadde en marsjfart på rundt 23 knop, og de fleste sjøene taklet den bra. Med den fremre kalesjedelen oppe var det lunt å sitte til rors. De sjøene som traff "feil" levnet ingen tvil om at god bæring er et prioritert område, for slagene var kraftige, men båten er solid og det er lite som rister. Kvalitetsfølelsen holdt nesten helt til mål; først på det siste fotoopptaket løsnet førersetet fra dørken og avslørte noen dårlige treskruer. Her skal det komme nye gjennomgående bolter; sjekk at de er på plass før du kjøper.

Ved provoserende kjøring på flatt vann gir båten tidlig beskjed om at den ikke vil la seg lure med på noe dramatikk. Krengningen innover er liten og propellen slipper tidlig, akkurat slik det skal være i en familiebåt.

Putestyr

Hekkaggregatet gir mulighet for en stor solseng og en rommelig badeplattform. Det har GRP utnyttet. En smal gang på babord side gir også fin atkomst og utsikt til akterenden fra førerplassen.

For å kombinere akterbenk og solseng er det laget et sinnrikt system med putebretting. En løsning vi ikke falt for (den skal visst forbedres i nyere modeller). Når kalesjen også skal pakkes ned bak benken, og dermed hindrer åpning av motorromsluka, blir det rett og slett for mye på ett sted. Dette kan bli en kilde til mye irritasjon.

Noe som ikke irriterer, er solide kryssholt og en stor dreggluke forut. Her er det også en utfellbar leider for lett atkomst med baugen mot land. En gummikloss som hindrer skrangling er også bra. I gangveien akter er det dessuten et stort stuverom som - hvis det skilles bedre fra motoren - kan romme dregg og mye utstyr.

Tekniske data: GPR 625

  • Lengde:6,25 m
  • Bredde:2,40 m
  • Motortype:Hekkaggregat
  • Motor:120-220 hk
  • Drivstoff:Bensin/diesel
  • Vekt:1200 kg inkl. motor
  • Drivstoff:150 l
  • Vann:40 l
  • Pris std. båt:356 000 kr
  • Pris testbåt:448 000 kr

Importør/produsent: GRP Marine AS: www.grpmarine.no

Denne saken ble første gang publisert 02/06 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også