Kort sagt:

+ Stor og funksjonell kabin

+ Brukervennlig


- Trang cockpit

Dagens kjøpere av daycruisere stiller større krav til bokomfort enn tidligere, skal vi tro verdens største lystbåtprodusent, Sea Ray. Hele familien skal kunne sove om bord, lage mat innendørs og gå på do i ro og mak. Dessuten skal man kunne sitte godt og trygt.

Den nye minstemann i Sea Rays sportscruiserfamilie, 245 Sundancer, gjør sitt beste for å tilfredsstille familien. Og greier det også ganske bra. Men noe må man finne seg i å ofre i en "liten" båt som skal "ha alt".

Et sted å være

Det første man legger merke til om bord i Sea Ray 245 Sundancer er setearrangementet i cockpiten. Den tradisjonelle sittegruppa er fjernet til fordel for en toseter på tvers og et par langsgående stoler, vendt på skrå mot hverandre på babord side.

Denne seteløsningen, med bare to passasjerseter i fartsretningen, tar det litt tid å venne seg til. Fordelen er at den har et mer sosialt preg enn tidligere Sea Ray-sportscruisere på denne størrelsen, samtidig som sjåføren kan ha øyekontakt med dem han snakker med. Noen vil likevel sikkert mene at cockpiten kan virke litt trang, særlig på grunn av det lille, runde kaffebordet bak føreren.

Når man kommer inn i kabinen, skjønner man fort hvor plassen ble av. Der mange daycruisere har kabiner som fortoner seg mer som stuverom, har denne båten fått et sted hvor man faktisk kan oppholde seg. Her er nesten full ståhøyde under taket, en egen sittegruppe - som kan gjøres om til dobbeltkøye - og bysseløsning med gassbluss, vask, kjøleskap og mikrobølgeovn. Under dekk finner vi også toalettrommet og en midtkabin. Den er stor nok for halvannen voksen eller to barn.

Husk trimplan

Å sitte bak rattet på 245 Sundancer er ganske så komfortabelt. Man sitter lunt bak vindskjermen, som også skjermer for sjøsprøyt. Justering av førersetet i lengderetningen mangler, så man må strekke armene for å nå rattet hvis man vil lene seg mot ryggstøtten. En oppvippbar sittepute gjør det imidlertid komfortabelt å kjøre stående.

Vi fikk prøve 245 Sundancer under forholdsvis rolige forhold med en 260-hesters MerCruiser under dørken. Selv om båten ikke gjør noen uventede krumspring, merker man at den er høyere og tyngre enn mange mer renskårne daycruisere. Her må man regne med litt vindfang, og båten er også noe følsom for sjø fra siden. Men riktig bruk av trimplan - som man bør ha på denne båten - kan kompensere for dette.

Med en 260-hesters bensinmotor kommer båten greit opp i plan på rett over 3000 omdreininger og når til slutt 33,5 knop. Det er trolig tilstrekkelig for dem som vurderer å kjøpe en slik båt. En Volvo D3 dieselmotor kan kanskje være et vel så godt alternativ, hvis du har rundt hundre tusen ekstra å avse.

Er man på jakt etter en sporty båt til å herje i bølgene med, er 245 Sundancer kanskje ikke førstevalget. Men båten er praktisk, rommelig og enkel i bruk, og fortjener en nærmere titt hvis du leter etter en båt med mye inneplass, pen finish og brukbare sjøegenskaper.

Tekniske data

  • Lengde: 7,46 m
  • Bredde: 2,59 m
  • Dybde: 0,94 m
  • Motor: MerCruiser 5,0 liter MPI, 260 hk
  • Vekt: 2537 kg
  • Vanntank: 75,7 l
  • Drifstofftank: 283,9 l
  • Toppfart (m. 260 hk): 33,5 kn
  • Pris (m. 260 hk): 683 000 kr

Husvikholmen Marina AS: www.husvikholmen.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!