Kort sagt:

+ Lun og komfortabel førerplass

+ Tilstrekkelige turegenskaper


- Litt tung med twin-installasjon

Skal man reise på overnattingstur i noen dager, er det en fordel at båten er av en viss størrelse. På den annen side er ikke alle av oss tilhengere av svære båter hvor du må ha med mannskap bare du vil nyte en ettermiddag på sjøen. Sea Ray 325 Sundancer ser ut til å være en ypperlig mellomting.

Akkurat stor nok

Med sine ni og en halv meter har 325 Sundancer akkurat plass til det som trengs. Noe typisk piknik-båt er den imidlertid ikke. Cockpiten er tegnet i ny Sea Ray-stil, med to langsgående seter vis-à-vis førerposisjonen, på bekostning av den tradisjonelle sittegruppa, der man sitter fire rundt et bord. Setene er komfortable i rolig fart, men personen lengst akter bør ha noe å holde seg i når båten skal opp i plan.

Treseteren på tvers akter gir imidlertid gode sitteplasser for tre personer, også i fart, og det er også godt med plass til å bevege seg om bord. Sammen med luka i vindskjermen, godt med håndrekker og en stor og god badeplattform, bidrar dette til å gjøre det lett å bruke båten, også på egen hånd. Et utendørskabinett med kjøleskap, vask og springvann er det også gjort plass til i cockpiten.

En tur innom kabinen forsterker inntrykket av at båten er myndigere enn mange av sine mindre søsken. Den typiske avveiningen vedrørende plass til sittegruppe eller ferdig oppslått dobbeltseng, er løst på en smart måte ved at man kan vippe opp senga til å bli ryggstøtte. Sammen med den langsgående toseteren utgjør den da en slags sittegruppe, der man kan ta en kaffekopp eller få med seg nyhetene på flatskjermen, som riktignok havner litt i skjul.

Kabinen har ellers full ståhøyde, også ved bysseløsningen styrbord. Gassbluss, kjøleskap, vask og mikrobølgeovn gjør det fullt mulig å diske opp med egg og bacon til frokost. Og med en midtkabin av godkjent størrelse, skal det være fullt mulig også for gjestene å få en god natts søvn.

To blir for tungt

Vi prøvekjørte 325 Sundancer med twininstallerte MerCruisere på til sammen 520 hester. Det gir godt skyv ut av vannet, men virker litt i tyngste laget for denne båten. Akterenden blir liggende lavt og vannet kommer lett opp på den rommelige badeplattformen og inn luka til dørken når vi slår av på farten.

En enkel Volvo Penta D6-motor med 310 hester er lettere og dermed kanskje et bedre - og billigere - alternativ. Ifølge produsenten skal toppfarten da ligge på rundt 34 knop, noe som er akseptabelt for denne båttypen.

Vi setter oss bak rattet på en lun og komfortabel førerplass, under en ganske kraftig targabøyle (som er praktisk for den som skal slå opp kalesjen, irriterende for dem som vil ha mest mulig sol på kroppen).

Motorene går jevnt og godt på alle turtall, riktignok med en liten planingsterskel på rundt 3500 omdreininger. Vi legger oss på forsiktig cruisefart rundt 25 knop, finner oss lett til rette i det justerbare setet og stiller rattet i riktig høyde.

I forholdsvis rolig sjø oppfører båten seg forutsigbart. Høyden gjør riktignok båten litt følsom for sidesjø, men den ser ut til å takle brå bevegelser med rattet uten halsbrekkende krumspring.

Sea Ray 325 Sundancer gir ikke inntrykk av å være noen supermoderne, "ungdommelig" båt. Den har blitt voksen, og dermed mer praktisk og tradisjonell i innredningen, uten å bli for gammelmodig. En kombinasjon som vil kunne friste mang en båtkjøper, skulle man tro.

Tekniske data: Sea Ray 325 Sundancer

Lengde: 9,47 m, Bredde: 2,90 m, Dyptgående: 0,99 m, Motor: 2 x MerCruiser 5,0 MP, 260 hk, Vekt: 4195 kg, Antall sengeplasser: 4, Drivstofftank: 473,2 l, Vanntank: 106 l, Toppfart: 37,2 kn, Pris (m. D6 310 hk): 1 349 000 kr.

Importør: Husvikholmen Marina AS: www.husvikholmen.no

Testdata

Turtall Fart

1000 - 4,8

1500 - 6,4

2000 - 8,0

2500 - 9,0

3000 - 10,5

3500 - 23,8

4000 - 31,4

4500 - 33,8

4900 - 37,2

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!