Annonse

Ordet klinger som musikk. Teak. Dette materialet som gir oss følelsen av det lille ekstra, som er godt å gå barbeint på og pent å se på. Det har lenge vært et førstevalg når båten skal innredes. Selvsagt måtte noen komme og forstyrre.

Vi gjør et hopp tilbake i tid, til 2003. Akkurat idet båtsesongen skal sparkes i gang, kommer en rapport om bruk av tropisk trevirke i lystbåter. Konklusjonene fra Regnskogfondet er ikke noe vi liker å høre. Teaken er i ferd med å forsvinne. Som om ikke det var nok, importeres mesteparten av den fra Burma, et land med en mildt sagt undertrykt befolkning.

Lager laminat

Vestlandsverftet Askeladden var blant dem som tok utfordringen mest på alvor. Sammen med Combi Craft Systems AS begynte de å utvikle en mer miljøvennlig dørk. Siden 2004 er samtlige båter opptil seks meter blitt levert utelukkende med laminatprodukter Teak Style.

- Salget av Teak Style utgjør i dag hele 70 prosent av de samlede inntektene av Teak Style og naturlig teak, sier Henrik J. Askvik, daglig leder hos Askeladden AS.

Askeladdens dørkmateriale er en slags høytrykkslaminat, laget av en blanding av kraftpapir og fenolblanding. En dørk av denne typen er så å si vedlikeholdsfri, falmer ikke og trekker ikke vann. Dessuten koster det rundt halvparten av det en dørk av naturlig teak ville kostet.

På båter på over seks meter er naturlig teak likevel eneste mulighet for den som vil pynte dørken.

- Dette ser ut til å være markedspreferansen for båter av denne størrelsen, legger Askvik til.

PVC - løsning eller problem?

Det finnes i dag også andre alternativer til teak, for eksempel Flexiteek, som fås blant annet i de italienske Capelli-båtene og Tek-Dek, som brukes i de amerikanske Sea Ray-daycruiserne. Disse produktene har bedre antiskliegenskaper enn laminatdørk. I tillegg krever de lite vedlikehold og minner enda mer om naturlig teak. Ulempen er at de er laget av et miljøskadelig PVC-materiale som, i motsetning til laminatdørken, ikke kan brytes ned naturlig. I tillegg koster det mer.

Derfor har flere produsenter byttet ut PVC-dørken med laminat. En av disse er produsenten av Morgan-jeepene. Morgan 485 har laminatdørk som eneste alternativ. Det gjelder også søsterbåten Morgan 5200.

- Vi går mer og mer over til laminatdørk i disse båtene. Vi har latt dem stå ute i vær og vind i flere år, og har funnet ut at de er gode nok. Produsentene er etter hvert blitt flinke til å frese inn en slags kunstige nater, noe som gir bedre grep enn tidligere, forklarer Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande.

Også i Sverige er slikt laminat blitt brukt i mange år. Det finnes blant annet i Utterns skjærgårdsjeeper S52, S55 pg S64, og i daycruiserne D55 og D66.

Heller før enn siden

Høykvalitetsteak blir imidlertid stadig dyrere og vanskeligere å få tak i; den som er dyrket på plantasjer er det større avstand mellom årringene, noe som betyr at den er svakere og mindre attraktiv for båtbyggere.

Dermed kommer andre tresorter på banen. Da fullriggeren Sørlandet ble pusset opp for noen år siden, ble dørken laget av norsk furu. Og visse lystbåter, som for eksempel flybridgebåten Forbina 40, har innredningen i amerikansk eik. Takket være moderne teknologi kan man nå gjøre ulike tresorter hardere og mer fuktbestandige, og fargen kan man også endre på. Og prisene går stadig nedover.

10 grunner til å velge alternativ dørk:

1. Imitert teak er billigere, ofte under halve prisen.

2. Den er så å si vedlikeholdsfri.

3. Den er enklere å legge.

4. Den veier mindre og gir dermed lavere drivstofforbruk.

5. Den gir bedre lyddemping.

6. Den gode teaken, Tectona grandis, finnes stort sett bare i Burma. Ved å velge noe annet støtter du kampen for demokrati i Burma.

7. Imitert teak holder betraktelig lenger og er av bedre kvalitet enn "regnskog-vennlig" plantasjeteak.

8. Sklisikkerheten blir stadig bedre.

9. Mange av de største produsentene har gått over til imitert teak.

10. Teaken er utrydningstruet. Ved å velge alternativt gjør du ditt for å unngå at den forsvinner helt.

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Targa 32 CFC

Båt med familiekvaliteter

Lanseringen av CFC-modellen øker fleksibiliteten på Targa 32 betydelig. Nå er den klar for nye eventyr.

XO270 RS Front Cabin Outboard

XO med ny variant

XO Boats lanserer en ny utgave av XO 270 RS Front Cabin på Hanseboot boat show i Hamburg, spesielt tilpasset Evinrudes nyeste motor.