Teak

Teak: Pen båt, ren samvittighet

Det ser bra ut og føles godt under føttene. Samtidig kan man ikke komme fra at bruken av teakdørk skader miljøet. Heldigvis kan du velge båter med pen dørk som ikke gir deg dårlig samvittighet.

Ordet klinger som musikk. Teak. Dette materialet som gir oss følelsen av det lille ekstra, som er godt å gå barbeint på og pent å se på. Det har lenge vært et førstevalg når båten skal innredes. Selvsagt måtte noen komme og forstyrre.

Vi gjør et hopp tilbake i tid, til 2003. Akkurat idet båtsesongen skal sparkes i gang, kommer en rapport om bruk av tropisk trevirke i lystbåter. Konklusjonene fra Regnskogfondet er ikke noe vi liker å høre. Teaken er i ferd med å forsvinne. Som om ikke det var nok, importeres mesteparten av den fra Burma, et land med en mildt sagt undertrykt befolkning.

Lager laminat

Vestlandsverftet Askeladden var blant dem som tok utfordringen mest på alvor. Sammen med Combi Craft Systems AS begynte de å utvikle en mer miljøvennlig dørk. Siden 2004 er samtlige båter opptil seks meter blitt levert utelukkende med laminatprodukter Teak Style.

– Salget av Teak Style utgjør i dag hele 70 prosent av de samlede inntektene av Teak Style og naturlig teak, sier Henrik J. Askvik, daglig leder hos Askeladden AS.

Askeladdens dørkmateriale er en slags høytrykkslaminat, laget av en blanding av kraftpapir og fenolblanding. En dørk av denne typen er så å si vedlikeholdsfri, falmer ikke og trekker ikke vann. Dessuten koster det rundt halvparten av det en dørk av naturlig teak ville kostet.

På båter på over seks meter er naturlig teak likevel eneste mulighet for den som vil pynte dørken.

– Dette ser ut til å være markedspreferansen for båter av denne størrelsen, legger Askvik til.

AutoDB.no - Båter til salgs

henter innhold

PVC – løsning eller problem?

Det finnes i dag også andre alternativer til teak, for eksempel Flexiteek, som fås blant annet i de italienske Capelli-båtene og Tek-Dek, som brukes i de amerikanske Sea Ray-daycruiserne. Disse produktene har bedre antiskliegenskaper enn laminatdørk. I tillegg krever de lite vedlikehold og minner enda mer om naturlig teak. Ulempen er at de er laget av et miljøskadelig PVC-materiale som, i motsetning til laminatdørken, ikke kan brytes ned naturlig. I tillegg koster det mer.

Derfor har flere produsenter byttet ut PVC-dørken med laminat. En av disse er produsenten av Morgan-jeepene. Morgan 485 har laminatdørk som eneste alternativ. Det gjelder også søsterbåten Morgan 5200.

– Vi går mer og mer over til laminatdørk i disse båtene. Vi har latt dem stå ute i vær og vind i flere år, og har funnet ut at de er gode nok. Produsentene er etter hvert blitt flinke til å frese inn en slags kunstige nater, noe som gir bedre grep enn tidligere, forklarer Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande.

Også i Sverige er slikt laminat blitt brukt i mange år. Det finnes blant annet i Utterns skjærgårdsjeeper S52, S55 pg S64, og i daycruiserne D55 og D66.

Heller før enn siden

Høykvalitetsteak blir imidlertid stadig dyrere og vanskeligere å få tak i; den som er dyrket på plantasjer er det større avstand mellom årringene, noe som betyr at den er svakere og mindre attraktiv for båtbyggere.

Dermed kommer andre tresorter på banen. Da fullriggeren Sørlandet ble pusset opp for noen år siden, ble dørken laget av norsk furu. Og visse lystbåter, som for eksempel flybridgebåten Forbina 40, har innredningen i amerikansk eik. Takket være moderne teknologi kan man nå gjøre ulike tresorter hardere og mer fuktbestandige, og fargen kan man også endre på. Og prisene går stadig nedover.

10 grunner til å velge alternativ dørk:

1. Imitert teak er billigere, ofte under halve prisen.

2. Den er så å si vedlikeholdsfri.

3. Den er enklere å legge.

4. Den veier mindre og gir dermed lavere drivstofforbruk.

5. Den gir bedre lyddemping.

6. Den gode teaken, Tectona grandis, finnes stort sett bare i Burma. Ved å velge noe annet støtter du kampen for demokrati i Burma.

7. Imitert teak holder betraktelig lenger og er av bedre kvalitet enn ”regnskog-vennlig” plantasjeteak.

8. Sklisikkerheten blir stadig bedre.

9. Mange av de største produsentene har gått over til imitert teak.

10. Teaken er utrydningstruet. Ved å velge alternativt gjør du ditt for å unngå at den forsvinner helt.

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Båt

Goldfish 38 SuperSport=

Den norske RIB-en er god for over 180 km/t

Norske Goldfish kommer med sin største RIB noensinne, som er god for over 100 knop.

Buster X NBT Larkollen 2014=

Derfor er dette en god allrounder

Fulltreffer fra Buster - igjen.

Kjekke til hytta

Slik er Suvis nyeste.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

- Dette skjer dessverre noen ganger og er helt uakseptabelt!

Ekspertenes råd: 10 ting du aldri skal gjøre som bryllupsgjest.

artikkel bilde

- Dette baconet burde ikke vært salgsvare

Testpanelet råder deg til å styre unna en av disse.

artikkel bilde

Testen kan vise grad av depresjon

Får du over tjue poeng, bør du søke hjelp.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Båt

Røffing i ny versjon

Nå med en hyggelig prislapp.

Derfor er dette en god allrounder

Fulltreffer fra Buster - igjen.