Gutter er gutter og jenter er jenter. For det meste er vi glade i hverandres selskap, men på visse tider av året skiller vi lag for å tilbringe tid med våre hormonelle artsfrender. Dette er faktisk helt nødvendig for å sikre de høyst ulike kjønnenes sameksistens, for på disse såkalte gutte- eller jenteturene får vi både den "intellektuelle", følelsesmessige og humoristiske inputen som er nødvendig for å takle hverdagen. Samtidig får vi utløp for en barnslighet som ikke ser ut til å slippe taket med årene. Og det er vi selvsagt glade for.

Rent bortsett fra ovennevnte faktorer, utarter gutte- og jenteturer seg radikalt forskjellig. Mens jentene drikker seg opp på rødvin, røyker og gråter ut sine ulike frustrasjoner, har gutta nok med kun å være barnslige på en maskulin måte. Humoren har fortrinnsrett. Kroppslukter og -lyder er ikke lenger tabu, og om ingen ser behovet for å rydde akkurat i øyeblikket, så er det ingen som hyler og skriker av den grunn. Gutta får gjøre sin greie - lykkelig uvitende om at deres bedre halvdel trolig i samme stund deler deres mest intime detaljer med jenteflokken. Det er hva man kan kalle frihetens pris.

Jentene får gjøre hva de vil. De er alt glemt idet årets gutteturbåt glir inntil kaia. Den 37 fot store sportscruiseren har "ferie" skrevet over hele seg, og inviterer til late dager i en høyst komfortabel cockpit.

Alt pluss sentralstøvsuger

Utstyrslisten er som forventet på en kostbar, amerikansk båt: to kjøleskap, ute- og innepantry med mikroovn, TV, DVD-spiller, automatisk klimakontroll, komplett navigasjonselektronikk og en CD/stereo med flere høyttalere enn vi klarer å telle. Hvert eneste elektroniske hjelpemiddel har en tekstfylt, engelskspråklig advarsel påklistret. Vi lar oss likevel ikke skremme.

Det mest oppsiktsvekkende finner vi i salongen: en sentralstøvsuger! Men vi føler dog ikke noe påtrengende behov for å teste den.

Et lite logistikkproblem melder seg før avgang. Vår følgebåt, som i utgangspunktet skulle ta tre turklare karer, nekter å starte. I et solidarisk øyeblikk inviterer vi alle om bord, og kaster fortøyningen. Men vil skuta takle plass- og vektanstrengelsen med sju mann pluss bagasje om bord?

Svaret på det siste spørsmålet får vi først. Med to Volvo D6-310 dieseler med til sammen 600 hester kommer vi raskt opp i plan. Dette skroget er bredt og stødig, og synes ikke å mistrives med ekstra vekt. En riktig cruiser, med andre ord.

Tidligere har vi måttet ta til takke med langt mindre og saktegående båter på gutteturene. Overgangen til Sea Ray 375 er derfor stor. Dette gjelder først og fremst fartsmessig. Med en cruisingfart på rundt 32 knop er vi ute av Oslofjorden før vi rekker å summe oss. Bare en tilfeldig sjekk på plotteren forhindrer oss i å koste forbi første planlagte stopp; navnet "Strömstad" må vi nemlig lete oss fram til på skjermen.

Tunga rett i munnen

Å gli inn i havna med en splitter ny sportscruiser på rundt 40 fot, er en blandet opplevelse. For det første får egoet en riktig oppsving, for her mangler det ikke på oppmerksomhet. Trivelig selvsagt, men så var det det med bryggeplass i fellesferien. For selv om Sea Ray 375 med sine to drev og baugpropell er lett å manøvrere, er det ikke fritt for at man svetter litt når klaringen på hver side av båten gradvis forsvinner. Det står klart for oss at denne doningen ikke bare kan presses inn hvor som helst. Oppmerksomheten, som for et øyeblikk siden var positiv, er med ett blitt plagsom. Den beste ferieunderholdningen for mange er som kjent å se kondisjonerte båteiere dumme seg ut i havna. Janteloven lever fortsatt i beste velgående.

Vel inntil brygga, med baugen vendt innover i skandinavisk stil, kommer plasspørsmålet igjen for dagen. Sea Ray 375 er i utgangspunktet innredet med fire køyer i en åpen og høyst original salong - en dobbel foran og en form for dørfri midtkabin under cockpit. Løsningen begrenser privatlivets fred, men gir samtidig volumfølelse. Dessuten blir den redningen for sju mann på tur; sofa og dørk gjøres om til midlertidige køyeplasser, og dermed får alle liggeplass. Bagasjen stuver vi der det passer seg.

Tung bass

Ingen skal påstå at vi tar lett på vårt testoppdrag: Etter en lynvisitt på systembolaget - og en pizza på restaurant Skagerack - møtes vi igjen om bord til kritisk bedømming. Denne gangen står stereoen for tur. Vi varmer opp med noen lette latinske rytmer, før musikkansvarlig Morten "Doro" Doresius presser en skive tung gangsta'-rap i CD-sprekken. De spesialmonterte Momo-høyttalerne i cockpit får med ett noe å jobbe med, og etter litt prøving setter vi alle kluter til. Det vibrerer godt i bord, seter og ører, og alle er skjønt enige om at vi snart har havnevakten på nakken. Her kommer imidlertid det geniale inn: En tur på brygga avslører at de sentervendte høyttalerne gjør musikken ganske så usjenerende for båtfolket rundt. Ingen sure miner er å spore, med unntak av rottweileren i nabosnekka, som etter hvert vugger i takt med Dr. Dre. Dommen er likevel klar: Stereoen får mer enn ståkarakter. Sommerkvelden kan imøtegås i trygghet.

Båtlivets lyse side

Dagen derpå våkner jeg opp i en vuggende sportscruiser. Nå setter feriefølelsen for alvor inn. Etter en næringsrik frokost hos fastfoodgiganten Sibylla ruller vi inn dreggen med den trådløse fjernkontrollen. Deretter cruiser vi ut mot Kosterøyene i et samarbeidsvillig sommervær, omgitt av et skjærgårdsmiljø som gir ro i sjelen. Drivstofftanken er full med avgiftsbelagt, svensk diesel, så nå har vi lært en ny lekse: Tank hjemme før avreise. Alt er ikke rimeligere hos søta bror.

Det pipes høyt fra akterbenken. Noen ønsker mer fart. Jeg tar utfordringen på strak arm, og klemmer Volvos elektroniske girspaker i dashbordet. Sju tonn båt bykser kompakt over bølgene, og til tross for et bredt skrog virker Sea Ray skarp og styrevillig ved toppfarten på 37 knop. D6'ene er stille som katter, og vi kan nyte sprangene i fulle drag.

Lysekil blir utpekt som neste stopp. I en småbåt med seil betyr det 12 timers banking - for oss omtrent to. Nå heter det seg at det er selve reisen, og ikke målet, som er poenget med båtlivet. Vi er ikke uenige. Men med en båt som Sea Ray 375 kommer du deg raskere og mer komfortabelt fram på sjøen, nesten uansett vær, og da har du også tid til flere avstikkere på turen.

Vi finner en stille vik og slipper dreggen. I mangel på solsenger akter står kampen om madrassen på fordekket. Vi deler den broderlig. Etter et forfriskende bad er det bare å la vestavind og sol tørke kroppen.

Vi er på reise. Vi har ingenting på programmet, og mobilen ligger godt utenfor hørevidde. Og sist men ikke minst: Vi er omgitt av gode venner. Båtlivet kan ikke bli stort bedre.

Men hvordan går det med jentene, tro?

Tekniske data
  • Lengde:11,43 m
  • Bredde:3,66 m
  • Dypgående:0,94 m
  • Vekt (testmodell):6,6 t
  • Drivstofftank:852 l
  • Vanntank:170 l
  • Køyer: 4 (eller 7!)
  • Motor:2 x VP D6-310
  • Toppfart testbåt: 37 kn
  • Cruisingfart (3000 o/min):28 kn
  • Forbruk diesel/time (3000 o/min): 80 l
  • Pris (utstyrsavhengig): 2 900 000 kr
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!