Kort sagt:

+ Forseggjort interiør

+ Gode sjøegenskaper


- Upraktisk kalesje

- Driftsutgifter

I oppgangstider som disse formelig drysser det nye amerikanske båtmerker over landet vårt. Enhver amerikansk båtprodusent bygger båter med lekegrind foran vindskjermen, så importbåtene er konkurransedyktige av flere årsaker enn prisen. Amerikanske og nordiske båter har mye til felles sett i internasjonal sammenheng. De deler en tradisjon der fart og sportslig utfoldelse utgjør hovedtrenden, altså planende båter både med og uten dekk.

195 LX er en solid og velbygd båt med tilfredstillende finish og gode kjøreegenskaper.

Den er innredet med lekre, formsydde kunstskinnputer, og dørken er trukket i et heldekkende teppe. I motsetning til flere av sine amerikanske søsken kommer imidlertid Stingray også med knappeteppe som alternativ.

Med innenbordsmotor får båten plass til solseng over motorrommet, samt en bred badeplattform akter. Dette er med på å gjøre Stingray til en utpreget bade- og solskinnsbåt.

Innredningen i en båt har ikke nødvendigvis bare med designpreferanser og klimahensyn å gjøre: Det er også et spørsmål om produksjonskostnader. Stingrays innredning virker forseggjort, noe som krever mer arbeidstid pr. båt. I USA er imidlertid markedet vesentlig større, og dermed blir utgiftene pr. enhet redusert. Lavere arbeidskostnader gjør også sitt til at de fleste amerikanerne er konkurransedyktige i Skandinavia.

Innenbordsmotor

Stingray har puter i sidene for god ryggstøtte, samt puter for ryggstøtte mot konsollveggene. Helt foran i baugen har amerikaneren både koppholdere og et eget drenerbart rom for å islegge medbrakt drikke

Amerikanske kalesjer har et relativt dårlig rykte her i Norden. Grunnen er at amerikanerne ofte foretrekker en flat biminitopp for solbeskyttelse, og dermed består gjerne kalesjen av fem til ti ulike deler som til sammen utgjør et irriterende puslespill. Under lokket til motorrommet finner vi Stingrays kalesje, som ikke er blant de verste vi har sett. Da er kanskje tilgjengeligheten en viktigere faktor.

Amerikanerne har tradisjoner for kraftige, bensindrevne innenbordsmotorer. Hovedgrunnene er masseproduksjon av enkle og rimelige motorer fra Mercruiser samt lavere drifts- og servicekostnader i USA. I Norden har vi vært mer opptatt av driftsøkonomi og enkelt vedlikehold, noe utenbordsmotorene gir oss. Vi får ikke de samme kreftene bak på hekken, men lettere vekt hjelper på farten.

Stingray var utstyrt med en 4,3 liters Mercruiser forgassermotor på 190 hk, Stingray har presis styring og er både kontant og leken i sjøen - den er morsom å kjøre. Førerposisjonen er fin, men vi savner både sidestøtte i setet og skråstøtte for beina. En maksfart på 42 knop mestrer båten bra, selv om tyngdepunktet med fordel kunne vært noe lenger framme; i medsjø er Stingray i overkant baktung og spretten.

Stingray har med sine formsydde seter og klare farger et eksklusivt preg, og dersom man er flink til å holde rent, er teppet både lunt og behagelig i båten. At brorparten av båtene fra verdens største båtproduserende nasjon har tepper i dørken, må i det minste bety at det fungerer greit.

Stingrays store fortrinn er solsengløsningen over motorrommet, samt en mer forseggjort sitteløsning i baugen. I likhet med de fleste av sine amerikanske søsken er Stingray det beste solskinnsalternativet - og det er jo på varme sommerdager at bowrideren kommer til sin rett.

Tekniske data

  • Lengde:5,90 m
  • Bredde:2,31 m
  • Vekt:ca. 1050 kg
  • Ant. personer:8
  • Motor:135/190 hk Mercruiser
  • Fart m. 190 hk:42 kn
  • Pris (135 hk):249 000 kr
  • Pris (190 hk):290 000 kr
Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!