Nordkapp 610 Comtesse

Den smukke

Nordkapps 610 Comtesse bekrefter hva vi allerede mistenkte: Kvalitet koster penger.

Sist oppdatert

Nordkapp 610 Comtesse er trolig en av de mest gjennomførte båtene i den lille DC-klassen. Innredningen er enkel uten de mest fancy detaljene, men med myke, marineblå puter, solide førerstoler og en lekker, oljet teakdørk fremstår Nordkapp både som robust og stilig. Finishen er det lite å si på, med andre ord.

Cockpiten i Nordkapp virker noe trangere enn hos konkurrentene, noe vi finner to grunner til. For det første har 610 innenbordsmotorisering, noe som gir plass til en liten badeplattform og en praktisk kalesjegarasje. For det andre er det satt av mer plass til kabinen i Nordkapp, noe som betyr tilstrekkelig køyeplass for to personer. Under dekk har man kostet på seg en trehylle og myke puter, og veggene er trukket i kunstskinn. Enkelt og pent.

Nordkapps trekkplaster er likevel aktersofaen. Denne er stor og komfortabel, og testens beste. Her sitter man fint, det være seg ute på sjøen eller rundt bordet om kvelden. På hver side kan akterbenken felles ned for å gi bedre dørkplass - en smart løsning. Ulempen er at sitteklaffene ikke kan festes i nedslått stilling, noe som fører til skrangling ute i bølgedalene.

Førerposisjonen i Nordkapp vitner om at vi har med en kjørebåt å gjøre. Ergonomien er fin, førerstolene er kraftige og dashbordet sporty. Ved trinnene mellom dashbordet og kabindøren er det satt av plass til en smart, vertikal kartlomme.

Førerposisjonen er likevel ikke optimal før både kartplotter og kompass får bedre plassering, og ikke å forglemme dashbordrefleksene i vindskjermen, som burde kunne unngås. En skråplate for fotstøtte ved Co-pilotsetet burde også vært montert.

Kjørebåten

Før vi kommer utenfor moloen, rekker vi å irritere oss over Mercruisers nye girspak, som er unødvendig hakkete. Heller ikke sitteklaffen i førerstolen er optimal. Dette glemmer vi imidlertid raskt, for Comtesse skuffer ikke i sjøen. Dette er en kompakt liten DC som kjennes trygg og sporty på en gang, og den ekstra vekten fra Mercruiser-motoren gir balanse i bølgene. Likevel er båten lett å trimme og kjennes leken med 220 bensinhester, og selv sidesjø takler det skarpe skroget bra. 44,3 knop er testens raskeste - men vi tror at denne båten tåler mer. Det er bare å lene seg tilbake i førerstolen og la bølgene komme.

Tekniske data

Lengde: 6,10 m, Bredde: 2,30 m, Vekt: 1500 kg, Driv.tank: 140 l, Ant. personer: 6, Motor: 116-260 hk, Toppfart testmodell (220 hk): 44,3 kn, Pris testbåt: 479 000 kr, Pris m. 1,7 l dieselmotor: 483 000 kr.

Ekstrautstyr: Pantry, trimflaps, havnepresenning, CD/radio, elektrisk lensepumpe, ekstra teak, ferskvannskjøling.

Produsent: Nordkapp Boats: www.nordkapp-boats.no

Denne saken ble første gang publisert 11/04 2006, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også