Cormate T-27

Raske linjer

Du trenger ikke kaste mer enn ett blikk på Cormate T-27 for å forstå hva denne båten er bygd for. Og med plass under dekk kan den friste flere enn bare de fartsglade.

Sist oppdatert

Noen langturbåt er Cormate T-27 ikke, men med et lite kombinert skifterom/toalett/stuverom under dekk, samt en mer enn tilstrekkelig dobbeltkøye i piggen, kan Cormate i det minste betegnes som en grei weekendbåt.

Et pantry ville i så måte vært praktisk, men du kommer også langt med en gassgrill i en liten plastkoffert. Produsentene bak Cormate har nemlig større tro på at kundene hygger seg på dagsturer, og eventuelt finner en restaurant i en havn dersom provianten viser seg utilstrekkelig.

Etter hva vi har forstått, skal et fast toalett være et større salgsargument enn et plasskrevende pantry. Pantryer har dessuten ofte en tendens til å skrangle og omsider løsne ute i bølgene, og det vil man ikke ha noe av i en hurtiggående båt.

Men nå har vi snakket mer enn nok om kabiner og kjøkkenredskaper. I denne splitter nye solskinnsbåten dreier det meste seg om cockpit. Dette er et trivelig sted å tilbringe tiden, spesielt på vakre dager som denne. Cormate T-27 er åtte meter sommerglede krydret med lekre detaljer i form av behagelige seter, store solsenger og sportslige instrumenter. Innredningen er dessuten plassert slik at den lekre teakdørken - forhåpentligvis ikke burmesisk - kommer godt fram i sollyset. Så kunne man kanskje fått plass til et ekstra sete her og der, men som i flere av de mer påkostede båtene, er det den merkbart gode dørkplassen som er med på å vekke følelsen av eksklusivitet om bord. Båtens buede, myke linjer bidrar til dette inntrykket; en design som skiller seg merkbart fra den mer macho og kantete "looken" til enkelte av Cormates hurtiggående konkurrenter. Det skulle ikke tale båten imot.

Bak spakene

Som i de fleste hurtiggående båter er førerposisjonen båtens fremtredende midtpunkt. Det er viktig at denne fungerer, og det gjør den i Cormate T-27. Både døren til kabinen og dashbordet er pyntet i mattlakkert mahogni, og de runde instrumentene er klassisk sportslige mot en metallic gråfarget konsoll. I midten sitter Simrad-plotteren innfelt som om alt ble bygd opp rundt den. Balansert, lekkert og oversiktlig.

Den formsydde off-shore-benken gir all mulig støtte til føreren både ved sittende og stående kjøring, og den obligatoriske sitteklaffen tilbyr komfort. Det er vel og bra, for når man sitter dypt i førerstolen, er utsikten fremover dessverre begrenset på grunn av den buede akrylplasten i vindskjermen - dette bør fikses.

Rattet er justerbart, og de to gir- og gass-racingspakene er innen god rekkevidde enten man står eller sitter. Hvorfor er det så mange produsenter som ikke får til dette?

Trivelig innredning

Førerbenken gir også tre fine sitteplasser vendt akterover, og under sitteputene finner vi et stuverom og en elektrisk kjøleboks. Med koppholdere jevnt fordelt, samt et oppslagbart bord i beredskap, ligger alt til rette for rastepauser.

Akter over motorkassen har T-27 en svulstig solseng som ved hjelp av en vippbar ryggstøtte lett kan gjøres om til en sittebenk for to voksne. Systemet er velprøvd og smart, men vi savner en noe bredere sitteflate for tilstrekkelig lårstøtte, noe treseteren på motsatt side også kunne trenge.

Walk-around-løsningen i Cormate fungerer for øvrig bra, og det går greit å komme rundt kabinen. Det store fordekket er utformet for én ting, nemlig soleplass. Vi henter fram en fin kunstskinnkledd madrass som kneppes fast i dekket, og dermed har minst tre voksne plass til å innta horisontalen her fremme.

Nytenkende

Vesentlige ressurser har gått med på konstruksjon av skroget i Cormate, og når vi røper at produsenten heter Hydro-Design AS og tegneren Egil Ranvig, kommer konseptet klarere fram: Dette er en båt designet for mer enn snekkefart. Mannen bak merkenavnene Hydrolift og Stormway har også skrudd sammen Cormate T-27 for at hun skal tåle noen bølgedaler. I dekk og skrogside er det benyttet divinycell i en sandwichkonstruksjon for å stive opp, og som i de fleste fartsbåter har man hatt fokus på vekt kontra styrke.

Det blåser noen sekundmeter vestavind, og sjøen krummer rygg ute i Drøbaksundet. Himmelen er sommerblå, et mer enn lettende syn etter utallige dager med øsende regn. Alt ligger til rette for en fartsfylt opplevelse.

Under solsengen akter høres knurrelyder fra Cummins Mercruisers nye dieseldyr. Den har 320 hk å by på. Det skal holde i lange baner, ifølge produsentene.

Som ventet tar det et par sekunder før turboen får tenkt seg om, men når det først skjer noe der bak, er det bare å holde seg fast. Raskt er vi over planingsterskelen og oppe i en behagelig cruisingfart på 30 knop. Når sidesjøen begynner å bli sjenerende, tester jeg ut trimplanene og powertrimmen og finner en trivelig mellomposisjon. Her kommer det ingen skrangle- eller bankelyder fra verken skrog eller innredning, og en titt på kjølvannet gir inntrykk av at vi er oppe i over 40 knop. Fartsblindheten har tatt over.

For alle?

De barske, aerodynamiske linjene er ikke til å ta feil av. Det er heller ikke et 25-graders fartsskrog: Dette er en båt som trives godt når det drar seg til. Men da vi omsider går for gull, og trimmer ut Cormate til det maksimale, blir vi likevel noe overrasket; båten danser litt nervøst, et tegn på at Cormate har et lett og bærende skrog.

En kombinasjon av to brede, spesialbygde steglister og et kraftig step akter gjør sitt til at Cormate flyter lett og har en effektiv om noe hvileløs gange i sjøen. Følelsen vi får bak rattet er ambivalent. Cormate virker på den ene siden trygg og kompakt; dette er en båt man ikke kan gjøre sjebnesvangre feil i selv når knopmåleren passerer 50.

På den annen side kreves det tid å bli vant med Cormates sjøegenskaper, som avgjort skiller båten fra mengden. Én ting er sikkert - respekt for fart på sjøen er ikke noe man uten videre lærer seg bak spakene i Cormate T-27.

Fartspotensialet er imponerende. Med Steilene i indre Oslofjord i sikte, knekker vi Hydro-Designs utlovede 50 knop, og måleren stopper ikke før vi når 52,3. Ikke altfor mange 27-fotere leverer slike varer med en 320-dieselhester og Bravo 1-drev. Dette burde være musikk i ørene for dem som ønsker stor fart, men som "bare" har en drøy million å brenne av&

Klikk.no mener

Cormate er en særdeles velbalansert og vakker båt med god finish og fine løsninger. Komforten er gjennomført bra, og den lille kabinen utvider bruksaspektet til weekendturer. Båten er bygd for fart, men økonomien spiller en viktig rolle; med sitt moderate fartsskrog kan nemlig båten utstyres med motorer helt nede i 200 hk diesel. Mindre motorer betyr selvsagt både lavere innkjøpspris og lavere driftsutgifter, som åpenbart gir et større salgspotensial. At båten da blir lettere og enklere å håndtere burde også hjelpe på. Cormate T-27 vil således trolig nå sitt publikum.

Tekniske data

Lengde: 8,50 m, Bredde: 2,55 m, Vekt: 1900 kg, Motor: 200-425 hk, Fartsområde: 40-57 kn, Toppfart testbåt: 52,3 knop, Motor:Cummins Mercruiser 4,2 ES 320 hk diesel, Pris testbåt (supermarineutgave): 1 137 000 kr, Pris m. 4,3 Mercruiser 220 hk bensin: 799 300 kr, Pris m. 496 MAG 425 hk bensin, Bravo X: fra 1 013 000 kr, Ekstrautstyr: Teak, plotter, presenning/kalesje, septiktank, trimplan, kjøleboks 40 l, racing kontrollspaker (kommer medSupermarine-utgave)

Produsent: Hydro-Design AS: www.cormate.com

Denne saken ble første gang publisert 14/04 2006, og sist oppdatert 14/02 2024.

Les også