© Foto: Terje Haugen

Sjøfartsdirektoratet har fått med seg at et økende antall turister nå bruker sjøveien til Svalbard, og Kystvakta har i sommer assistert flere seilbåter.

"Vi ber nå om at seglarane tenker seg om før ruta legges til polarområda", skriver direktoratet på hjemmesiden sin.

Kystvakta har hjulpet seilbåter som har blitt overrasket av is og isbelter på vestsiden av Sørkapp og ved Hornsund, og som har kjørt seg så fast at de ikke har evnet å komme seg ut på egen hånd. Grunnen er at isen har kommet fra Storfjorden rundt Sørkapp og trukket seg nordover.

- Dette kan fort skape situasjoner som kan bli kritiske for et uerfarent mannskap om bord i en liten seilbåt, sier kommandørkaptein Steve Olsen, som er sjef for KVNORD.

Sjøfartsdirektoratet melder også at "Den vanligste ruta som seglarane bruker til Svalbard er frå Tromsø via Bjørnøya, for så å gå direkte mot Sørkapp og følgje kysten vidare nordover. Dette er nok ein eksotisk tur, men i slike område må ein være forberedt på at både vær- og isforhold skifter raskt. Kystvakta, som er dei som må trå til når uhellet er ute, seier potensialet for ulykker er stort og aukande grunna stor auke i antall havseglarar til dei nordlige havområda».

Nødvendig utstyr

Selv om man har erfaring med seilas i isutsatte område, mener Kystvakta at følgende utstyr er helt nødvendig: komplett AIS-sender og -mottager, fastmontert VHF med 25 W effekt, EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacons) og satellittbasert toveis samband.

Les mer her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!