Helt kano(n)!

Egen kano er veien til velvære på vannet. Klikk.no guider deg til det riktige valget.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Klikk her for å lese test av Mad River Explorer 14TT

Klikk her for å lese test av Grumman 17 Eagle

Klikk her for å lese test av We-No-Nah Escape 17,5

Klikk her for å lese test av Mad River Explorer 16 m/Royalex

Det omfattende kano- og kajakksalget for tiden tyder på at aktiviteter forbundet med padling er populært her i landet. Så er det heller ikke så mye som kan sammenliknes med en avlappende kanotur på et stille vann: I slike omgivelser slipper tidsklemma fort taket, og du får ro i sjelen for hvert åretak du tar.

Kanopadling - på en stille innsjø eller ved havet - er en fin aktivitet som både får deg ut i naturen og gir deg trening på kjøpet.

Mange hytter har hav eller innsjø rett utenfor dørkarmen, noe som gjør det lett å forene kanolivet og hyttelivet. Å kaste kanoen på biltaket eller på henger er dessuten lekende lett og gjør det enkelt å dra av gårde på lengre ekspedisjoner.

Kanoer flest er robuste og letthåndterlige, og krever ikke så mye vedlikehold, så dersom du kjøper en kano, er det også gode sjanser for at flere slektsledd får glede av den.

En kano er ikke bare en kano. Før du går til anskaffelse av en, er det derfor viktig å finne ut hva du skal bruke den til, og ikke minst hvem som skal bruke den.

Skal du på lange overnattingsturer, styre deg ned hvite stryk, kosepadle på stille vann, eller kanskje også jakte og fiske fra kanoen? Er stor lastekapasitet viktig? Eller har du barn eller barnebarn med padletrang som nødvendigvis ikke alltid er like "snille" med farkosten?

Med henger på bilen er det lett å komme seg rundt med kano. Kanoer er som regel greie å laste på biltaket også.
Med henger på bilen er det lett å komme seg rundt med kano. Kanoer er som regel greie å laste på biltaket også.

Ekspertise

Terje Rødland er markedssjef i Aktiv Fritid, utstyrsleverandøren med det største utvalget av kanoer i Norge. Mange friluftinteresserte med padleambisjoner finner veien hit, og Rødland merker pågangen.

- De fleste vet hva de er ute etter når det kommer til kanoer. Spesielt andre- og tredjegangskjøperne har klare ønsker, så behovene og kravene til kanoen formes nok med tiden, mener Terje.

- Det viktigste med kanokjøpet er å finne en båt med riktig form. Det finnes mye å velge i på markedet, så bruksområdet er avgjørende.

Kanoer bygget for elver og stryk har kortere vannlinje, og mer løft i endene. Det gjør dem lette å manøvrere under krevende forhold. Skal du fiske eller jakte, er også stabilitet i kanoen viktig. Da er bredden mer vesentlig enn farten, forteller Rødland.

Stille vann eller rolige stryk, der flertallet av kanopadlere ferdes, tillater deg å velge en lett, lang og rask kano. Da kommer egenskaper som retningsstabilitet og hurtighet i forsetet. De klassiske turkanoene har dessuten aktertofta lenger bak enn andre kanoer, noe som gjør dem lettere å styre.

- Pass på å finne en kano som du sitter godt i, som er lett å padle og som du føler deg komfortabel i. Det er ofte en fordel å kunne prøvepadle en kano før et eventuelt kjøp da to kanoer som kan se nesten identiske ut, kan oppføre seg ganske så ulikt, sier Rødland.

Materialvalg

Stian pakker tungt i Grumman 17 Eagle.
Stian pakker tungt i Grumman 17 Eagle.

Som med båter flest finnes det en rekke ulike byggematerialer å velge i når man kjøper kano. De mest vanlige er Royalex, aluminium, glassfiber, kevlar og polyetylen (mykplast). Også PVC-duker benyttes for å bygge sammenleggbare kanoer, som lett pakkes vekk etter bruk.

- Samtlige materialer fungerer bra for kanobygging, men gir kanoen ulike egenskaper. Enkelte kanoprodusenter leverer modellene i flere materialer. På den måten får du ofte flere kvaliteter inn i samme kano, forteller Rødland.

Aluminiumkanoen er den klassiske "skole- og utleiekanoen". Aluminiumen gjør kanoen robust, stiv og vedlikeholdsvennlig, så denne kanoen tåler alle årstider.

Ulempen er at den gjerne blir kald eller varm å sitte i, den har ofte få justeringsmuligheter om bord, og den støyer mer i sjøen enn andre kanoer. Aluminiumkanoen er derfor ingen favoritt blant fiskere.

Glassfiberkanoen bygges av glassfiberarmert polyester, i likhet med de fleste fritidsbåter på markedet. Materialet gjør kanoene stive og sterke, men gelcoat er som de fleste båteiere vet ganske lett å skade, og vedlikeholdet blir noe mer omfattende enn hos flere av konkurrentene.

Polyetylen, eller mykplast, er det samme materialet som brukes i de velkjente Pioner-jollene. De rotasjonsstøpte båtene er billige å lage og tåler juling i stor stil.

De moderne polyetylen-båtene holder langt bedre på fargen enn sine forgjengere, men at båtene mister litt fasong og stivhet med tiden, er ikke til å stikke under en stol. Polyetylenkanoen passer uansett bra for nybegynneren og familier med barn.

Kevlar er et lett og sterkt materiale som passer bra i cruisingkanoer. Det er det klart dyreste materialet, og velges ofte av viderekomne padlere. En velformet kano i kevlar er også noe av det "grommeste" du kan padle, men til tross for materialstyrken er ikke dette en kano du kan behandle som du vil, slik du kan med aluminiumkanoen.

Klikk her for å lese test av Mad River Explorer 14TT

Klikk her for å lese test av Grumman 17 Eagle

Klikk her for å lese test av We-No-Nah Escape 17,5

Klikk her for å lese test av Mad River Explorer 16 m/Royalex

Denne saken ble første gang publisert 21/07 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også