Erlend Prytz, leder i bransjeorganisasjonen Norboat.

Toppåret for nybåtsalget var i fjor, og en viss reduksjon var ventet for i år.

- Nedgangen kan dreie seg om rundt 20 prosent, opplyser daglig leder Erlend Prytz i bransjeorganisasjonen Norboat.

Han mener det som kanskje er mest negativt for bransjen er at det kan komme ytterligere renteøkninger til høsten, som kan få ganske store følger for norsk fritidsbåtsbransje.

- Båter opp til en halv million er ikke så vanskelig å bli kvitt. Folk har penger, men er usikre på om de skal kjøpe, fortalte Prytz til NTB nylig.

Han tror det først og fremst er de største båtene som blir liggende usolgt.

Båtbransjen er ellers vant til svingninger i markedet.

- I bransjen snakker vi om at omsetningen kan synke i enkelte båtklasser i år, fortalte markedssjef Leif Bergaas i Askeladden til klikk.no for noen uker siden.

De norske produsentene Viknes, Windy Joda vet også at båtsalget også svinger, og de har tatt høyde for det. I fjor omsatte norske båtprodusenter for 1,7 milliarder kroner, noe som skal tilsvare en dobling fra 2003. Dermed er ikke nedgangen dramatisk fra i år til i fjor samlett sett.

Windy har permittert 29 ansatte, mens Joda Industrier i Grimstad har permittert halve arbeidsstokken.

- Når man ser varsellampene blinke må man justere farten etter det, sier daglig leder Ingmann Gjeruldsen og legger til at en stigende rente, en sterk norsk krone og økt båtimport er årsaken til at bransjen har nådd et metningspunkt. Men vi har en solid egenkapital og skal komme oss gjennom dette.

- Det tar lengre tid å selge nye båter. Vi merker at markedet er tøffere, sier Viknes-sjef Jan Inge Sivertsen til NRK.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!