Sessa er kjent for sin friske båtdesign, fra de mindre landstedsmodellene og opp til store luksuskryssere. Både i linjeføring, fargevalg og innvendig design representerer Sessa en slags folkelig avantgarde som viser vei for andre produsenter.

Den nye Sessa C43 skal vises på båtutstillingen i Cannes i høst, et passende sted for å skape oppmerksomhet blant designorienterte båtentusiaster. Sessas sjefsdesigner Christian Grande har i enda større grad enn vanlig fra den kanten understreket designens betydning for båtopplevelsen.

Ny interiørstil

Linjeføringen og fargevalget utvendig er viktig, men det er på interiørfronten at italieneren virkelig har svingt pennen:

Farger og materialer er valgt med omhu, for å skape en ren, moderne, men samtidig myk og inkluderende stemning om bord. Farger og materialer skal skape kontraster, og dermed en større følelse av rom og tredimensjonalitet enn vanlig i et båtinteriør.

Røft skinn, svartlakkert treverk, valnøtt, fløyel og stål er viktige virkemidler i Grandes interessante designmiks.

I tråd med dagens middelhavsdesign er Sessa C43 en hardtopbåt med åpen cockpit. En glassluke i taket skal gi lys og luft på førerplassen, mens store vinduer i skrogsiden sørger for lys og kontakt med elementene også under dekk.

Stor solplass på dekk og akter sørger for at du kan nyte de gode dagene, samtidig som man er relativt godt beskyttet mot vind og vær.

10 tonn med luksus

Båten er utstyrt med Volvo Penta-maskineri, enten i form av 2xIPS500, eller 2xVolvo Penta D6-370. Sessa C43 måler 13,2 meter, og har en bredde på 4,0 meter. Ståhøyden i kabinen er 1,89 m, drivstoffkapasiteten 1000 liter og egenvekten på 10 tonn.

- Vi ønsker å tiby en båt med høyt nivå på kvalitet og stil, sier Massimo Radice, visepresident i Sessa Marine. 40-fots klassen er et svært viktig segment i Europa, og Sessa har som målsetning at C43 skal bli en referansemodell i denne klassen, avslutter Radice.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!